onsdag 6 maj 2020

kråkkärring & kaniner - tygmönster av Ulla Ericson Åström


Änder ... och nu kaniner ... och dotra tycks ha en böjelse för strandskator ... Jovisst är det Ulla Ericson Åström och dottern, Maria Åström, jag talar om! Idag är det dock bara Ullas dag. Mönstret heter "Kanin" och ritades för KF Interiör, 1970. Det trycktes i flera färgställningar; gul, blå, grön och med brun botten ... kanske har jag till och med glömt någon, på Rydboholms Fabriker. Just det här tygmönstret talar till mig på ett alldeles speciellt sätt. Som ni kanske vet har jag en förkärlek till harar och kaniner och det bottnar i att jag som liten hade en harunge till låns under några sommarmånader som jag vårdade ömt. Chicko var mitt liv. Jag promenerar än idag samma stigar där han hittades övergiven och också återfick sin frihet. Tiden med honom gav djupa intryck och består fortfarande. Det fäste, som jag brukar säga! Av den anledningen pratar jag med alla harar jag stöter på i nejden. Folk tycks tro att jag är prillig som pratar för mig själv, men förklaringar därom äro överflödiga och inte sånt jag ödslar krut på! Stöter ni på kråkkärringen, så säg gärna hej!

Se genast Ulla Ericson Åströms "And" utan vare sig strandkant eller kikare! 

Lite om Ulla Ericson Åström (1922-2002): Mönsterformgivare. Mjölbyflicka från scratch och dotter till K.W. Dahlström som 1909 grundade Mjölby Intarsia. Studier vid Anders Beckmans modelinje i början av 1940-talet och Tekniska Skolan (Konstfack idag). Från mitten av 40-talet arbetade hon på frilansbasis och ritade mönster för bland annat STOBO, Gamlestaden, AB Gävle Ångväveri, KF Interiör och Tabergs yllefabrik. Djur och natur var hennes främsta inspirationskällor. Mönstret Kanin som trycktes på Rydboholms Fabriker för KF 1970, tillhör hennes mest kända mönster. Vita kaniner mot klara bottenfärger. "And" är också ett populärt mönster. Mönstret Julgranen för Jobs Handtryck AB trycktes 1957, 1959-60, 1964 och återupptogs 1980. Hon signerade en del av produkterna med U.E. och tidiga mönster även med ADA. Hennes dotter, Maria Åström, och är även hon formgivare och har bla ritat mönstret "Strandskata".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar