onsdag 24 februari 2021

textilmönster med lyskraft - Göta Trägårdh

 

Färger behöver vi massor av nu! Själv behövde jag en färgboost redan på nyåret för att mäkta med mörkret. När mitt kök går i gul/orange hänger alltid den här textilen som ett givet inslag på väggen. Mönstret "Solarium" är formgivet av Göta Trägårdh för Strömma Bomullsspinneri under 60-70-talet någon gång. Vid den tidpunkten arbetade hon som konstnärlig ledare på företaget. Mönstret återfinns också på rullgardiner i ett flertal färgställningar. Mitt hjärta slår dubbla slag vid blotta åsynen! Inte undra på att jag älskar´t! För några veckor sedan besökte jag skärgårdsön som låg inbäddad i djup snö. Taket skottades rent och det var inget smörjobb kan jag lova. Senast det var så mycket snö var 2012. Allt såg ut att vara frid och fröjd, men lite orolig är jag ändå över den stränga kylan som varit. Våren kan i värsta fall komma som en mental och fysisk kalldusch om inte vattensystemet stått pall. Den murkna tallen som envist klamrat sig fast på bergskanten i åratal, hade fallit till marken, tack och lov i rätt riktning. I varje fall är det redan nu bestämt ... i år ska pallkragarna prunka av massor med ringblommor i härliga gula nyanser. Till glädje för mig och rådjuren så klart! Jag bidar tiden så länge här i storstaden tillsammans med rävarna som nästan dagligdags raskar runt husknuten. Som jag längtar!


Lite om Göta Elisabeth Trägårdh f Hellström (1904-1984): Svensk förgrundsgestalt inom mode och textildesign. Född i Stockholm. Lärare, modetecknare, stylist, kostymör, bild- och textilkonstnär, textilformgivare och skolgrundare. Studier vid Tekniska skolan (Konstfack) i Stockholm 1920-25 och Kungliga Konsthögskolan 1925-30. Redan på 20-talet var hon verksam med kostym och scenografi för teater. 1925 började Göta Trägårdh arbeta som modetecknare och redaktör för Bonniers Månadstidning. Hon tecknade och rapporterade även mode för Svenska Dagbladet under flera år. I samarbete med Gunnar Asplund gjorde hon personaluniformerna till Stockholmsutställningen 1930. 1955 ansvarade hon för modevisningarna på utställningen H55 i Helsingborg.

1944 började Göta Trägårdh arbeta för textilindustrin, först som konsult åt Gefle Ångväveri, och fortsatte sedan som konstnärlig ledare för STOBO-textil 1954-64. Efter STOBOs avveckling blev Göta konstnärlig ledare för Norrköpings Bomullsväveri AB Tuppen och senare för både Gamlestadens Fabriker AB och Strömma Bomullsspinneri AB 1964-75. I början av 80-talet ritade hon mönster på frilansbasis för Borås Wäfveri, som också gjorde några nytryck av hennes mönster från 50-talet. Hennes sista mönster formgav hon 1983. Parallellt med sitt arbete inom textilindustrin arbetade hon som lärare i modeteckning och mönsterformgivning på Beckmans Skola i Stockholm som hon var med och grundade 1939. Hon formgav ett hundratal mönster under 1950-1980-talet. Formspråket var i huvudsak mönster med en enkel, raffinerad grafisk utformning och stiliserade växtmotiv i djärva färgkombinationer.

Representerad på Röhsska museet och Nationalmuseum i Stockholm. Göta Trägårdh medverkade i en rad internationella konsthantverksutställningar, bla Triennalen i Milano. I sitt första äktenskap med Björn Trägårdh fick hon barnen Jan Christer Trägårdh och Lena Trägårdh (gift Eklund). I andra äktenskapet gift med Gunnar Lundvall.

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar