onsdag 6 juli 2022

Beckmans Designhögskola + IKEA = textil 2010

 


Som jag tjatade, och tjatade ... något som normalt inte ligger för mig. Ett nej är ett nej, men jag skickade till och med fram maken för att se om han kunde blidka säljaren. Även han fick ett entydigt nej. Ett blankt nej fick jag tre loppishelger i rad, men så en av de sista helgerna i höstas med riktigt ruskväder och dålig försäljning släppte hon slutligen ifrån sig tyget som hon använde som emballage. Smutsigt och till vissa delar trasigt. Till råga på allt var maken ytterst tveksam till mönstret och framför allt att exponera det i sin helhet på vägg. Jag envisades, sprättade, tvättade, strök, fållade och hängde upp. Voilà! Det som gläder mig allra mest är att vi nu är två som älskar "Julita"! Spektakulärt telefonklotter på väggen ... eggande och härligt! Julita är en klar favorit!

Det textila samarbetet 2010 mellan Beckmans Designhögskola och IKEA resulterade i 6 textilmönster, 1 duschdraperi och 1 påslakanet som såldes i 38 länder.

Överst från vänster ses textilmönstren:

Edma
Lillivi
Julita
Madde
Durita
Gullvi

samt påslakansetet Eivor ORD och duschdraperiet Sandgrund. 

På tal om det; nu blötläggning i värmen!

⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽⚽

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar