Göta Petter! En svag väldoft av sommar dröjer sig fortfarande kvar i Göta Trägårdhs vackra mönster "La Rose". Det ritades under 50-60-talet för STOBO (Stockholms Bomullsspinneri) och trycktes i flera färgställningar, bland annat i rött med blå botten utöver de två som visas ovan. Ett hisnande vackert mönster som är tidlöst. Jag har den stora lyckan att ha en necessär uppsydd i blå/turkos/grön/lila som jag vårdar ömt. Göta Trägårdh var en synnerligen driftig och drivande kvinna i textilbranschen och vi har henne att tacka för mycket. Hon verkar ha haft ett finger med överallt. En gigant inom textildesign och mode. Jag är själaglad över de tyger jag har i min samling av henne, framför allt mönstret "Solarium". Passa på att se några av hennes tygmönster i hennes legendariska mönsterskatt under "Välj bland" 🠞 Göta Trägårdh i högermarginalen. Hösten rullar på i högt tempo med sommarens ackumulerade arbeten. Ni vet, "det tar jag sen ... till hösten". Det är bara det att det fullkomligt hopar sig då och tillvaron startar i 380 och ökar i hastighet. Men trots det; business as usual på bloggen kommande vecka!
Lite om Göta Elisabeth Trägårdh f Hellström (1904-1984): Svensk förgrundsgestalt inom mode och textildesign. Född i Stockholm. Lärare, modetecknare, stylist, kostymör, bild- och textilkonstnär, textilformgivare och skolgrundare. Studier vid Tekniska skolan (Konstfack) i Stockholm 1920-25 och Kungliga Konsthögskolan 1925-30. Redan på 20-talet var hon verksam med kostym och scenografi för teater. 1925 började Göta Trägårdh arbeta som modetecknare och redaktör för Bonniers Månadstidning. Hon tecknade och rapporterade även mode för Svenska Dagbladet under flera år. I samarbete med Gunnar Asplund gjorde hon personaluniformerna till Stockholmsutställningen 1930. 1955 ansvarade hon för modevisningarna på utställningen H55 i Helsingborg.
1944 började Göta Trägårdh arbeta för textilindustrin, först som konsult åt Gefle Ångväveri, och fortsatte sedan som konstnärlig ledare för STOBO-textil 1954-64. Efter STOBOs avveckling blev Göta konstnärlig ledare för Norrköpings Bomullsväveri AB Tuppen och senare för både Gamlestadens Fabriker AB och Strömma Bomullsspinneri AB 1964-75. I början av 80-talet ritade hon mönster på frilansbasis för Borås Wäfveri, som också gjorde några nytryck av hennes mönster från 50-talet. Hennes sista mönster formgav hon 1983. Parallellt med sitt arbete inom textilindustrin arbetade hon som lärare i modeteckning och mönsterformgivning på Beckmans Skola i Stockholm som hon var med och grundade 1939. Hon formgav ett hundratal mönster under 1950-1980-talet. Formspråket var i huvudsak mönster med en enkel, raffinerad grafisk utformning och stiliserade växtmotiv i djärva färgkombinationer.
Representerad på Röhsska museet och Nationalmuseum i Stockholm. Göta Trägårdh medverkade i en rad internationella konsthantverksutställningar, bla Triennalen i Milano. I sitt första äktenskap med Björn Trägårdh fick hon barnen Jan Christer Trägårdh och Lena Trägårdh (gift Eklund). I andra äktenskapet gift med Gunnar Lundvall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar