Det lutar åt 1950-talet helt klart! 1950-talet var "textilens årtionde" då Sverige genomgick en revolution på området. Nonfigurativa, abstrakta och geometriska mönster var de mönsterspråk som dominerade jämfört med 40-talets snällt småblommiga och rätt diskreta mönster, ofta importerade. Trycktekniken fick vind i seglen och man såg med nya ögon på textilens betydelse i hemmet. Inte ens linneskåpen undgick en granskning av sitt innehåll och en standard utarbetades. Årtiondet lade grunden för svensk tekoindustri och inhemsk textilformgivning. Så värst mycket av textilindustrin finns inte kvar sedan den stora TEKO-krisen på 1970-talet. Fabrikerna blev olönsamma i konkurrensen med omvärlden om billigare varor. Några eldsjälar och tygfragment finns gudskelov kvar och de ska vi givetvis vara rädda om. Mina tankar går också till alla arbetsföra kvinnor som blev friställda och som därefter inte fann utkomst, ekonomisk frihet eller gemenskap någon annanstans. En katastrof på fler än ett sätt, men ur eländet kom säkert också kraften. Kraften ja. För något år sedan besökte jag en konstutställning och som tur var tittade jag in i konsthallens butik. Där låg en trave brickor med ett kvinnopolitiskt budskap av Cecilia Löfström från 1976 och utan att blinka gick jag därifrån med halva himlen i väskan!
Cecilia Löfström
Lite om Cecilia Löfström (1946--): Konstbrodös, konstnär och kostymör. Född i Djursholm. Fadern Folke Löfström var arkitekt och ritade bland annat Danderyds och Huddinge sjukhus. Modern Signe Löfström var konstnärligt lagd och broderade mycket. Cecilia Löfströms mormor Anna Giertz, som var bosatt på Hågelby Gård i Botkyrka hade också ett stort textilt intresse. Gården fick Anna Giertz av sin far Lars Magnus Ericsson som grundade telekomföretaget Ericsson.
Cecilia Löfström studerade vid Beckmans designhögskola och efter avslutad utbildning volontärarbetade hon i Marocko. Under 1970-talet var Cecilia Löfström engagerad i teaterkollektivet Jordcirkus. Hon arbetade även som kostymör för Vår Teater, senast på 2000-talet. 1998 tilldelades hon en silvermedalj för sitt gesällprov i konstbroderi. Cecilia Löfströms kvinnopolitiska affisch ”Halva himlen är vår” blev ikonisk på 70-talet och målades efter att hon deltagit på ett stärkande kvinnoläger i Danmark. Affischen var med i utställningen Proggens affischer på Nordiska museet 2009.
I maj 2022 medverkade Cecilia Löfström i utställningen Handens intelligens och Hågelby i Hågelbyparken i Tumba där broderier, textilier och berättelser om och av fyra generationer kvinnor – Hilda Ericsson, Anna Giertz, Signe Löfström och Cecilia Löfström visades.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar