onsdag 20 mars 2024

tid för fågelliv - väggbonad av Issa Feuk

 

Jag har haft ovanligt många domherrar med fruar i träden utanför fönstret i år. En hel grupp med ett dussintal individer har dröjt sig kvar ovanligt länge, till mitten av mars, och jag anar att parningstiden är i antågande. De startar tidigt med teambuilding, redan i april lägger de sina ägg. Nästan hack i häl med kråkfåglarna. Fantastiskt stora, bulliga finkar med ett lite dovt, entonigt och sorgset läte. Det gör mig alldeles lycklig inombords att se dem trots förtätning, alltmer buller och slamrande byggen. Lika lycklig är jag över Anna-Lisa Feuks ljuvliga fåglar i träd på en smal, vertikal väggbonad, 17*70, i linne. Den ger mig också positiva vibbar om att våren är här för att stanna! Vänd blicken uppåt mot trädkronorna och ner i backen. Utforska, för nu är mycket i görningen! Det är mycket som försiggår utan att man har en aning om det! Det är nu det händer!

Lite om Anna-Lisa Feuk (1918-1999): Arbetade mestadels med batik, men gjorde även en hel del textiltryck, bla julmotiv, med ett modernt stiliserat mönsterspråk. Anna-Lisa studerade vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1938-43 och arbetade därefter som assistent i Agda Österbergs ateljé i Varnhem med formgivning av kyrkliga textilier.  Mellan 1947-51 blev Farma textiltryck i Partille hennes arbetsplats. Under samma period drev hon en vävstuga där hon vävde mattor i  flossa, rya och röllakan. 1951 startade hon egen firma - Issa Konsthantverk - och blev medlem i Konsthantverkarna i Stockholm. Signatur ISSA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar