onsdag 1 maj 2024

Jobs Handtryck & näverslöjd i brödkorgen

 

Kaviar, inlagd sill och hårt bröd är tre matvaror som jag skulle ha svårt att klara mig utan vid en avflyttning från Sverige. Här en rund duk från Jobs Handtryck med textiltryck på linne, diameter 30 cm, för min handgjorda brödkorg i näverslöjd. Jag är helt novis på hantverket men det har länge fascinerat mig. En vacker dag kanske jag gör ett försök med flätning. Brödkorgen som inte är i bild, är tillverkad av en händig och fingerfärdig person i Norrbotten där jag vet att tillgången på björk är stor. Föremål i näverslöjd förekommer också i den samiska kulturen, ofta som bruksföremål. Nu tittade det där norrbottniska nyllet upp igen ... trots jag är en solid och inbodd Stockholmare från scratch!


Gör ett skydd för din sax, kniv eller dina stickor i näverslöjd!

🌻 Klicka i högermarginalen på "365 saker du kan slöjda".
🌻 I sökfältet skriver du "näverslöjd".
🌻 Här finns en beskrivning på ett enkelt näverskydd för saxar, stickor, knivar mm. Det går snabbt och enkelt att göra och kräver inga specialredskap. OBS! Jag har inte tillverkat något skydd och kan inte uttala mig om beskrivningen. 

Ett tips är att först göra ett prov i ett billigare material, exempelvis i kartong från en yoghurt- mjölk- eller filförpackning som föreslås.

Om näverslöjd: Vanligt förekommande form av hemslöjd, främst i Norden och Ryssland, som omfattar tillverkning av olika föremål i näver. Näver skördas på våren från björkar som huvudsakligt råmaterial. I Sverige har näverslöjd förekommit i Västmanland, Värmland, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen och Jämtland, samt bland nybyggare i norra Norrland. Den långa traditionen i norra Sverige har berott på god tillgång av kvistfri och slät björknäver.

🍞🥖🍞🥖🍞🥖🍞🥖🍞🥖🍞🥖🍞🥖🍞

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar