onsdag 17 juli 2024

ny textilformgivare - Frieda Maria Kaij

 

Idag hälsar jag en nykomling välkommen till textilsamlingen - Frieda Maria Kaij! För mig helt okänd fram till dags dato och tyvärr är informationen om henne skral, om inte nästan noll. Frieda Marias far ägde nålfabriken Schmetz som tillverkade symaskinsnålar och det är jag honom evigt tacksam för! Och säkert många med mig skulle jag tro. Ovan en gångehandduk, 40*73, troligt 60-tal, med textiltryck på finaste linne med ett ovanligt motiv för tiden, "Café de la Paix". Ett modernt och nutida textiltryck till uttrycket när caféet har blivit en naturlig träffpunkt som blomstrar mer än någonsin. Jag är långt från civilisationen och ännu längre från något café! Det närmaste är golfbanan då ... och dit är det långt ... mycket längre än på rimligt cykelavstånd. Men emellanåt utdelas bonus efter en dag med hårt slit och då ni, då sitter en caffe latte extra fint med hemlagad glass i stora lass! I sanningens namn ska också sägas att jag definitivt inte är en golfare. Redan på parkeringen får man många undrande blickar från personer tillhörande denna intressesfär ... och ännu fler uppe på den gigantiska altanen. Ny klubbmedlem???? NEJ, bara restauranggäst. Nog om detta. Vi är redan halvvägs in i juli och sommaren går fort, i raketfart. Jag försöker ta vara på alla guldklimpar inför höst och vinter. Det är en del av charmen med årstidsväxlingarna som jag absolut inte skulle vilja vara utan. Varje tid tillför något nytt. Med de orden tackar jag för mig idag! Kanske blir det ett besök på golfen lite senare ... det är jag förtjänt av! Vädret är lite trist men ska bli bättre framåt dagen. Må väl gott folk!

Lite om Frieda Maria Kaij f. Schmetz (1935--): Konstnär, textilformgivare och konstpedagog. Uppvuxen i Tyskland i Herzogenrath, där hennes far ägde Schmetz Nadel-fabriken. I Tyskland lärde hon känna sin blivande make och ingick giftermål 1958. Tillsammans flyttade de till Lund, Sverige. Hennes måleri avspeglar i mångt och mycket hennes långa arbete med barn och för tankarna till barnboksillustrationer. Hennes förebild är Marc Chagall.

Skillnaden mellan en gångehandduk och en vanlig handduk: Gångehandduken lanserades 1955 på H55 i samarbete med NK:s Textilkammare och Almedahls under namnet "Linnelinjen". Handduken var en något smalare och längre handduk, avsedd för den moderne mannen att ha i byxlinningen som skydd för stänk och kladd på byxorna vid matlagning. En innovativ produkt - ett uppdaterat förkläde för mannen med förhoppningar om större närvaro och delaktighet i köket!  Gångehandduken kunde även användas som duk eller bonad. Louise Fougstedt Carling, Marianne Nilsson, Tove Jansson, Aune Laukkanen med flera har formgivit mönster till många gångehanddukar. Englands motsvarighet är en tea towel. En av dåtidens nymodigheter med textil multifunktion! Under 60-talet minskade gångehandduken i popularitet.

🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦🍦

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar