onsdag 30 januari 2013

windows 8 & IE10

Good news . . . bläddra-funktionen för att överföra bilder från pc:n till bloggen är sedan en tid frisk och återställd . . . hipp, hopp, loppa . . .
 
 
har också blivit med liten pc för portabelt bruk med Windows 8 som operativspråk . . . lite snurrigt och ovant . . .
 
Startsidan har ett helt nytt utseende med ikoner men även det gamla traditionella skrivbordet finns kvar. Starttiden är minimerad till i princip 0 och alla program jag vill använda finns omedelbart tillgängliga . . . och det är verkligen positivt.  Lite Mac över det hela . . . säger de som vet . . .

måndag 28 januari 2013

solägg & sockiplast

Nu har jag lugnat ner mig något efter senaste tidens Solna-turbulens. Den jättelika högen i form av en vändplan är bokstavligen under utgrävning . . . och namninsamlingen ”Rädda Råstasjön” fortsätter . . . Nog om detta just nu . . . och vidare till sagans värld. Alla har vi väl ett minne från en bok, musikstycke eller tv-program som gjort avtryck i livet . . . en känsla som består . . . minns sagostunderna på dagis med fröken Margit . . . Solägget . . . en doldis bland Elsas fantastiska böcker . . .  



Kivet om vem som skulle få sitta bredvid henne . . . Alldeles för stora barngrupper och i lokaler som idag skulle dömas ut . . . sockiplast ~ sockerplast som jag trodde att de hette ~ och turkosblå gymnastikdräkt med volang på höften . . . AD-droppar och fiskleverolja . . . en härlig tid i mina ögon . . . och tänk . . . boken står i bokhyllan sedan många år tillbaka . . . och sockiplast tillverkas fortfarande och finns faktiskt att köpa . . . 


Lite om Sockiplast: En slags ankelsocka i frotté med räfflad halkfri plastsula. Den lanserades och användes istället för sportskor på gymnastiklektionerna främst under 1970- och 1980-talet. Sockiplasten skapades 1959 av Sivert Stureson. Till en början var den en enkel bomullssocka försedd med en plastad sula som saknade mönster och därför kunde vara hal. Längre fram kunde man med hjälp av ett galler, där Sockiplasten placerades efter ugnstorkningen, skapa det karakteristiska mönster som ökar friktionen. Här kunde man också lägga in siffror för storleksmärkning.

lördag 26 januari 2013

nätverket rädda råstasjön ~ namninsamling


ett exploateringshot vilar över Råstasjön i Solna som är en av få fågelsjöar med en stor artrikedom i Stockholmsområdet. Man vill bebygga östra och hela norra sidan med bostäder. I vissa fall kan strandskyddet hotas. Alltså det område från Friends Arena till Ör. Om Du vill skriva på namninsamlingen mot exploateringen kan Du göra det här!

 
Ja, jag vet att det här helt plötsligt blev en lite politisk blogg . . . men jag är uppvuxen på och kring den här lilla sjön. Här lärde jag mig åka grillor . . . ni vet, två medar som man spände fast med läderremmar över stövlarna . . . hur bra gick det . . . åka skidor . . . det var här vi lajade och byggde kojor . . . Som vuxen återvände jag till Råsunda och får nu med fasa se hur den enda lilla gröna plätt vi har tas ifrån oss . . . mitt hjärta blöder . . . känner att jag behöver göra något . . . även om det kanske i det stora hela är fjuttigt . . . men hellre det än ingenting alls . . .

fredag 25 januari 2013

fuskbygge i Solna

en sten har fallit från mitt bröst . . . rättvisa har skipats . . . vändplanen är stoppad för Solna Stad har byggt utan bygglov. Inte helt oväntat med tanke på vad de styrande ställt till med tidigare. Grävmaskinerna har gått nonstop sedan i onsdags . . . och nu ska allt väck. Fuskbygget var tänkt som vändplan för bussar till Friends Arena med dito parkering längs med Sjövägens villor från 1900-talets början med kulturhistoriskt värde. Sjövägen har varit trafikreglerad sedan länge, det har mer varit tal om att helt stänga av Sjövägen för trafik för att sammanbinda Lötsjön med Råstasjön. Markförhållandena har inte tillåtit mycket och tung trafik, samtidigt som Råstasjöns rika fågelliv skulle skyddas. Området är dessutom ett rekreationsområde för många av stadens invånare. Sedan arenabygget gäller inte detta längre . . . som bortblåst. Det är skandalöst . . . som såååå mycket annat här i ”staden”. Jag skäms och vill inte längre betala en enda skattekrona till mygel när skolor, vägar och andra kommunala verksamheter tvingas till neddragningar och undermåligt underhåll. Undrar om fuskbygget avlägsnas lika snabbt som det anlades . . . vad kommer härnäst . . . är det inte konstigt att ingen vet någonting om någonting . . . har starka funderingar på att flytta från denna laglösa stad . . . men oerhört glad är jag ändå just idag . . .

torsdag 24 januari 2013

red top

åh, vad jag längtar efter värmen eller i alla fall lite takdropp och någon ensam liten snödroppe . . . jag blir halvt medvetslös bara av att stoppa ut tårna en nanosekund på balkongen . . .


. . . men det finns en ö med höga berg av röda tomater. Svårt att tro . . . men så är fallet på de jättelika tomatodlingarna . . .  och med tiden hamnar de röda härligheterna här uppe på Nordkalotten. Kanarieöarna är inget jag hoppar jämfota över . . . men just idag går tankarna dit . . .  kanske för att rött står för hetta, passion, intensivitet, tempo . . . och för att det alltid kommer vara min favvofärg . . . red top . . . jag är dig evigt trogen . . .

onsdag 23 januari 2013

tjugofemte . . .


Ja, vem får inte en chock varje gång räkningar ska betalas och snart är det dags igen . . .

måndag 14 januari 2013

bloggeri, bloggera, hurra!


för tre månader sedan satte jag bloggeriet i sjön . . . åååh, vad kul det är . . . jag har alltid fotograferat mycket så dessa två ting sammanföll väldigt bra . . . vansinnigt skoj . . . sedan gillar jag att skriva också och dessa tre saker tillsammans gör inte saken sämre . . . lattjo lajban alltså . . . Är orolig över att jag ska drabbas av bloggabstinens när jag under längre tid befinner mig i teknikfria zoner . . .  jaaa, jag vet, att jag kan blogga på språng i mobilen . . . kanske går det att sitta på dass och tjyvblogga . . .   att hitta något öppet wi-fi-hi-hi i skogen verkar osannolikt . . . hmm . . .  hur ska det gå . . . Idag är lite av en lill-födelsedag kan man säga . . . förmodligen bloggar jag loss igen i morgon . . . har svårt att hålla mig . . . och tackar alla läsare allra ödmjukast . . . hatten av! 

lördag 12 januari 2013

årets trendfärg - smaragd

 
Färginstitutet Pantone har utsett smaragdgrönt till årets färg 2013 ~ emerald med färgkod 17-5641. En elegant och frodig färg som andas natur och ger en känsla av harmoni . . . en våg av grönt kommer skölja över oss i textilprodukter, möbler, inredningsdetaljer och inte minst inom modebranschen.
 

Smaragd är en levande grönskande grön som ökar vår känsla av välbefinnande och som främjar vår balans och harmoni. Smaragd förknippas med lysande ädelstenar och uppfattas som sofistikerad och lyxig. Sedan antiken har denna lysande, magnifika nyans varit färgen för skönhet och nytt liv i många kulturer och religioner . . . 
 
 
Utöver inredning med mer växter och gröna nyanser fortsätter den rustika trenden med mycket trä, rotting, sten och glas. Svart med komplement av hela gråskalan och tydliga grafiska och enkla mönster är också starka trender liksom vitt på vitt och återbruk.
 
 
Det var det hela . . . bara att sätta dyrgripen på fingret, slänga sig ut i grönskan, låtsas man är Karen Blixen, hoppas på föryngring utan Botox och åka till TäbygaLOPPIS . . .
 
Läs och se mer här!
 
Om Pantone: Pantone är ett dekorfärgsystem. Företaget, beläget i Carlstadt, New Jersey, startades 1963 av Herbert Lawrence, som förstod att alla upplever färger olika och för att kunna beskriva en färg för andra, så behövdes det ett system. Han tog fram en färgkarta likt en solfjäder, som trycktes i rutor och fick en speciell kod för varje färgton, Pantone Matching System - PMS. Första året kom färgkartor som användes av tryckerier och deras kunder, för att året efter även omfatta färger för designers. 1968 kom färgkartor för fyrfärgstryck och underlättade därmed för tryckerierna vid flerfärgstryckning. Pantones färgkartor  har utvecklats till att även omfatta de flesta branscher som; mode, inredning, arkitektur, reklam mm.

fredag 11 januari 2013

spiro, spiro, inspiro

 
Börjar få tankar och funderingar kring odlande ~ det tyder på att våren är på gång . . . nää . . . nu snöar det igen . . . jag vägrar . . . försvinner åter in i min lilla drömvärld bland krukor, frökataloger, perenner och förkultivering . . .

 
Hemma på ”min” gata blir det odling i snygga krukor men på ön har jag pallkragar . . . rådjur, grävling och sniglar. Väljer avsiktligt växter som tål rätt mycket torka och som är mindre uppskattade av rådjur . . . sniglarna äter som ni vet ~ ALLT. Prova järnfosfat . . . själv tycker jag en grilltång fungerar utmärkt på snigelrundan morgon & kväll . . . Grävlingen tokgillar komposten . . . Rosorna är ett sorgebarn . . .   schmaschkigottis för rådjuren . . . men bor man i skogen  får man stå sitt kast . . . det är vi som är gäster i deras skog . . . värt att hålla i minnet när varenda rosenknopp är borta . . .
 
Klicka på bilden för att se listan över antirådjursväxter!

torsdag 10 januari 2013

tulippans dag

 
tulpantider . . . en av mina favoritblommor . . . och gärna i mångfald. Vårens budbärare  . . . den har till och med fått en egen dag ~ tulpanens dag ~ som infaller på tisdag i nästa vecka - 15 januari. Ett fång tulpaner blir då sambo med Savoy . . . den übersnygga vasen som formgivits av Alvar Aalto. Snyggt så in i norden . . . men någon restaurang har jag inte tänkt öppna . . . 
 
Lite om Alvar Aalto (1898-1976): Finlänsk arkitekt och formgivare. Aalto var banbrytande inom modern arkitektur och utvecklade både som arkitekt och designer en personlig tolkning av funktionalismens mjuka former och böjda linjer. Stilen, som han själv kallade "organisk funktionalism" går igen i allt, från den klassiska tulpanvasen till möbler och byggnader i glas och betong. Han är berömd för sin glasformgivning, till exempel vasen Savoy, som idag är ikonisk. Paret Aalto startade 1935 inredningsfirman Artek för försäljning av deras möbler, textilier, glas mm.
Om vasen Savoy: Den assymetriska vasen, formgavs 1936 för restaurangen Savoy i Helsingfors. Den har blivit en symbol för modern finsk design.

tisdag 8 januari 2013

skepp å savoy

fortsätter på det ”gröna” . . . och är inte det här en grön lunga . . . vid närmare betraktelse är ett kålblad oerhört vackert . . . och enerigrikt . . . skepp å savoy påre!

 
Ute på ön har vi Rune med egen grönsaksodling och dito försäljning om sommaren. Man tar vad man vill ha i hans högst provisoriska gårdsbutik och lägger pengarna i en burk . . . där finns ingen miljöförvaltning, inga lås, kedjor, inhängnader eller butiksövervakning . . . för de flesta storstadsbor är detta exotiskt och jag håller med . . . allt bygger på renhårighet och respekt för varandra . . . tänk så annorlunda det kan vara!

måndag 7 januari 2013

ny stadsbebyggelse

 
när chocken hade lagt sig . . . fick det bli en lugn promenad uppe vid Överjärva Gård med gammal kulturbebyggelse, via Blå bron över till nya Järvastaden med stadsvillor och stadsradhus . . .

något flerfamiljshus finns nog också . . . långt ifrån ett färdigbyggt område, men ”mina” skogar är sedan länge bebyggda. Snart hakar Ursvik och Järva i varandra och då är det bara ett stenkast till Kista . . . Med tanke på Stockholms expansion är det väl inte så konstigt . . . men även stadsbor behöver ”gröna lungor” . . . detaljplaner rivs upp . . . rekreationsområden ersätts med något mycket mer lukrativt . . . vi kanske skulle luckra jorden lite i stället . . .

söndag 6 januari 2013

IE9 problem

 
blogger är helt plötsligt sjuk . . . bläddra-funktionen är puts väck . . . det går inte att överföra bilder från pc:n till bloggen . . . tror det är många som just nu svär och sliter sitt hår  . . . kollade omedelbart mitt lagerutrymme och det var OK . . . felsökning . . . och det visar sig att det är fel i IE9. Bilder går dock att överföra via HTML i IE9 eller om man använder Google Chrome som browser istället. Har testat båda och det funkar tip-top . . . ingen är gladare än jag . . . drabbades en stund av bloggabstinens och fick tillfälligt besök av Johnny Depp . . .

fredag 4 januari 2013

"feskeläget" brit b-m

"Feskeläget" Brit Bredström
allas vår älskade Brit med sina härliga textilmönster . . . vad vore textilvärlden utan henne . . . Som tur är har Almedahls tagit upp handduken i nytryck . . . men jag har en gammal en . . . som ligger i tryggt förvar i linneskåpet. Som mannen brukar säga "det skulle vara ett paradis för en psykolog att rota i linneskåpet hos den personen" . . . och då kanske ni förstår . . . det är inte lätt . . . för honom . . . 

torsdag 3 januari 2013

ljuva 50-tal

ett lycko-loppis-fynd . . . en handduk för finporslinet . . . kanske har den legat obemärkt och bortglömd i något linneskåp sedan 50-talet . . .
 
 
den låg där . . . skrynklig och dan . . . i en textilhög . . . nedslängd i en papplåda . . . inte ens värd att plockas upp . . . smärtsamt för en textilare att se . . . Nu hamnar den åter i rampljuset och finns för all evighet i cyberrymden . . . bättre sent än aldrig . . . vem kunde tro det . . . en stjärna är pånyttfödd!

tisdag 1 januari 2013

stockholm

 
redan januari, fågelkvitter i morse . . . trodde inte mina öron . . . och ett någorlunda upptinat Stockholm . . . gick utmed Edsviken mot stan, rundade Ålkistan, ut på Tivoliudden och fortsatte längs Brunnsviken tillbaka till ruta ett . . . slottet . . . geggigt, isigt, svettigt och sannolikt träningsvärksframbringande . . . en runda på sådär en 8000 meter . . . solen visade sig i ynka 2 sekunder som en välkommen bonus . . och det är man banne mig inte bortskämd med, eller hur? Slut på sötebrödsdagarna . . . arbete väntar . . . hmm, men är det inte snart helg igen . . . God fortsättning förresten!