måndag 2 december 2013

julstämning & kafferep

 
Julstämningen börjar verkligen infinna sig. Igår fick jag äntligen öppna första luckan i e-adventskalendern. Sagolikt kul. Som jag väntat på den morgonstunden. Sedan har vi "gjort stan" och gått från den ena julmarknaden till den andra . . . Kungsträdgården, Gamla Stan och Filmstaden. Jag överraskade mig själv med att köpa en liten kniv i renhorn och masurbjörk från Tornedalens Hantverk. Den var oemotståndlig och ett "måste bara ha" igen. Perfekt i svampskogen till hösten. En kaffe på konditori Kafferepet vid Klara kyrka, med inredning från 50-60-talet är ett måste om tid finns, och det gjorde det. Där slank en Budapestbakelse ner för första gången . . . åhhh, gud så god. Himmelsk. Sådana lär det bli fler av, är jag rädd. Filmstadens julmarknad var mer en bra loppis. Bar hem ett par kassar med julklappar till oss båda, böcker, gamla kort, en filmrulle från Svensk Filmindustris glansdagar, frisörspeglar från 40-talet, en tillbringare från 70-talet tillverkad av Gustavsberg, textil av BoWa och lite till. Jag kommer återkomma till vissa fynd framöver. Den läskiga tomtemasken, som jag växte upp med, hänger på ytterdörren . . . den skrämmer fortfarande vettet ur mig. Kanske brevbäraren  också . . . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar