fredag 29 augusti 2014

märkt för livet - broderikonst


Jag kan inte låta bli att fortsätta med broderi lite till! Här en märkduk, broderad i korsstygn på linneväv av Jenny 1902.  Och nog är det här bevis på att hon besatt konsten att brodera! Inhandlad av mig på ö-lopperi för småpengar. Det är en plikt för mig att rädda det till eftervärlden en liten, liten stund till, innan det hamnar i en bränntunna. Att det har "loppis-dignitet" är riskabelt och oroväckande nog. Det vittnar om den ringa vikt, folk i allmänhet, lägger vid den här typen av arbeten. För mig är det mycket textilhistoria och en beskrivning av hur kvinnors liv kunde te sig. Undrar om Jenny fick fortsatt förtroende att brodera monogram på örngott, lakan och handdukar . . . 

Lite om märkdukar: Vanligt förekommande under 1700- och 1800-talet. En liten fyrkantig duk med broderat alfabet och siffror, oftast i korsstygn. Ett prov på broderiskicklighet och kunnighet i  den ädla broderikonsten.

onsdag 27 augusti 2014

mitt Klondyke . . .

Gul kantarell

Attans vad dyra kantareller! Garanterat svenska. Mitt Klondyke. Jag och hunden rushade ut i mossa och ris och hittade några guldklimpar. Guldfeber råder nu i de svenska urskogarna. En väder-mix av sol och regn i skärgården denna helg. Plötsligt drämde Tor i med sin hammare ... i takt med min kanske, för det snickrades på marknivå! Molnen kokade ihop och blev blågrå. Hällregn i några minuter. Elektronik ur och alla prylar in! Varmt och kyligt om vart annat. Välkommen höst med toppnoteringar för arbetsivern. Svart som i en kolsäck om kvällen då rådjur, grävling och räv ostört kan glutta in genom mina upplysta små spröjsade fönster och se vad jag pysslar med i stugvärmen .  .  .

måndag 25 augusti 2014

svart på vitt & broderimani

Svartstick - broderi på nålbrev. Landskapssöm från Siljansbygden.

Svart på vitt. Inte undra på att jag blev tokförälskad i svartstick när jag som mest var i broderitagen. Och det är ingalunda något som gått över, men det går i perioder. Portabelt handarbete som inte tar mycket plats. Och rogivande att slita ut sina stackars ögon med! Det här är en egen, fri tolkning av svartstick, endast med plattsöm. En liten bit fintrådig stramalj, ett stygn, två, tre . . . mönstret växte fram efter hand . . . Vad bidde det då? Jo, ett nålbrev. Gud, så gammaldags kanske . . .


men väl så använt! Det är jag glad över. Nålbrevet syddes i svart linnetyg med mellanlägg av bordsfilt. Svartsticksbroderiet applicerades på framsidan. Ur förälskelsen till dessa svarta små stygn och en frisläppt kreativ tanke blev det slutligen en bra, användbar grej! 

Mer om landskapssömmar finns här!

Lite om Svartstick: Landskapssöm från Siljansbygden i Dalarna. Broderi i svart på vitt. Trådbundet sömsätt med korsstygn, rätlinjig plattsöm, rutsöm, flätsöm och langett. Svartstickshalskläden (sjal) finns i högtidsdräkterna i Leksand, Åhl och Gagnefs socken. Svartstickssömmen kommer troligtvis från orienten via Spanien, Tyskland och Italien. Benämns även holbeinsöm, blackwork eller Spanish work.

torsdag 21 augusti 2014

textilt hemarbete & landskapssömmar

Broderi med plattsöm

Hur många tankar har inte broderats in i den här fina linneduken med plattsöm? När jag hittar, vilket blir mer sällsynt, en fint broderad duk funderar jag över vem som lagt ner så mycket tid och möda, var och när. Kvinnan och tråden har sedan urminnes tider varit tätt sammanflätade och kunskap och traditioner har förts vidare över generationer. "Händerna fick aldrig vara overksamma". Främst var det nyttotextilier som tillverkades, men vid 1800-talets slut växte "hobby-broderiet" fram. Mönsterinfluenserna kom från Kina och Orienten, och på svenska landsbygden fick mönsterformerna och sömnadsteknikerna lokala särdrag, så kallade landskapssömmar, eller folkligt broderi. Högst på min tio-i-topp-lista ligger Svartstick från Siljansbygden, som jag återkommer till. 

Thyra Renqvist skrev så här i Fredrika Bremerförbundets skriftserie;

"Handarbete kan vara den trötta husmoderns utväg att isolera sig, hennes stickning och broderi drar en skyddande cirkel omkring henne. Hon nås ej av barnens stoj och hushållssysslornas slammer på samma sätt som eljest. Handens arbete binder hennes tanke och frigör den tillika. Den rytmiska rörelsen, som är för handen med många slag av handarbete utgör ett utmärkt underlag för tanken och inspirerar fantasin. Hantverkare är ju ofta både filosofer och konstnärer. Handarbetet hjälper oss att bära sorg och ångest . . ."

Vidare . . . att vara brodör eller pärlstickare som det hette, var en aktad manlig syssla med eget skrå ända till 1800-talet! 

Tänk hur tiderna har förändrats, men somligt består!

tisdag 19 augusti 2014

återtåg till stan . . . wow!

Åkeshofs Slottsbodar

Helgens uppdrag först och främst, var att införskaffa ett nytt hopfällbart, stabilt diskställ i trä. Lättare sagt än gjort. Alla har ju diskmaskin, eller? Värma vatten och diska utomhus . . . vad är det för trams. Baden-Powell-livet gäller även diskbaljan på ön! På IKEA har diskställen sedan länge utgått ur sortimentet. Slutligen fann jag dem på ÖoB. Hamstrade diskställ och är nu ägare av fyra stycken! Vad framtiden har att erbjuda i den vägen vet ingen! De flesta som finns på marknaden är helt obrukbara och fyller inte sitt syfte. Blev sååå glad i hågen att resan fortsatte till Solvalla bakluckeloppis som också bjöd på bra och roliga fynd. Och så vidare till . . .

Åkeshofs Slott

en välkommen nykomling på kulturarenan, Åkeshofs Slottsbodar. En handelsplats för konsthantverk, konst, vintage och mycket mer. Lummiga omgivningar med koloniträdgårdar, café med växtförsäljning, slott och slottspark. En liten oas på gångavstånd från station Åkeshov utmed T-banans gröna linje. Ett axplock av höstaktiviteterna är trädgårdsmarknaden som hålls vid orangeriet i slutet av augusti.

Gelateria Scarfó

Resan fortsatte nästgårds till den omskrivna gelaterian Scarfó i den mer fashionabla förorten. Jag var inte lika entusiastisk som recensenterna . . . kanske var det för att sommaren tog sitt sista andetag när vi stod i den ringlande kön utmed Ålstensgatan för att köpa glass i kylan . . .

söndag 17 augusti 2014

magica de hex & bortspolad sommar


Vilket makalöst vackert mönster som en av skogens små krabater har vävt! Magi. Jag blir häpen, eftersom jag själv är vävare och älskare av mönster. Häpen blir jag också över de stora regnmängder som under korta perioder har fallit. Regnet har stått som spön i backen och på många håll har marken eroderat. Och mer väntas idag. Temperaturen faller dag för dag och jag är på vippen att tycka det är kallt. Nu tycks havsbad avlägset. Snabba förändringar inom loppet av några dagar. Hösten är i antågande och det är min favvo-årstid. Mycket kreativt arbete, promenader i en tyst och ödslig skog, förhoppningsvis svampplockning och kvällar med tända stearinljus. Jag är glad över våra årstidsväxlingar. De ger energi av helt olika slag och får mig att längta ...

fredag 15 augusti 2014

sommarlovet till ända . . .


Sensommar med sol&regn . . . och en hälsning från ångbåtsbryggan! Flaggan, bänken och vänthuset. Så välkomnande eller så saknad om man är den som ska kliva ombord. Tjohoo, Stockholms skärgård när den är på sommar-topp! Kär gård som jag hellre kallar den här underbara platsen på jorden! Nu var det tyvärr min tur att kliva ombord. Tidens gång kan jag inte göra något åt . . .

onsdag 13 augusti 2014

oj, vad det svärmas här!


Upphittat: Tjusig larv med blå/gult horn :-)
Var: På husvägg i Stockholms mellersta skärgård
Storlek: ca 5 cm lång

Så långt man kan komma från textil kan tyckas . . . men likväl form och mönster! Någon silkeslarv var det inte tal om på våra breddgrader utan . . . Frågan kvarstod. Jo, jo, nog finns intresse för kryp av diverse slag. Den här är inget undantag. Så iögonfallande på grund av sin färg, form och storlek att jag stannade till och fotograferade. Sökte i boken "Våra insekter", men kunde inte finna denna krumelur. Naturhistoriska Riksmuseet, jourhavande biolog, tänkte jag då och mailade över bild och info . . . och att jag förtvivlat behövde hjälp med att knäcka denna nöt. Svaret kom följande dag.


Tadaa! En Lindsvärmare. Helt fantastiskt att upplysnings-tjänsten finns att tillgå på ett av våra museum i Hufvudstaden. Jag blir mer än lyrisk. Man lär sig något nytt varje dag vill jag påstå! I början av sommaren publicerade jag ett inlägg med bild på en batman-look-a-like- fjäril som visade sig vara just en Lindsvärmare. Mamma, pappa, barn . . . kanske ingen tillfällighet då. Värst vad det svärmas här . . . .

tisdag 12 augusti 2014

okända ansikten, skäggstubb & fantasier


Här nytillskottet på  spegelväggen i år! En rakspegel från gud vet när. Charmig med sin hylla, sitt skeva glas och lilla format. Ett hemmabygge från tiden det begav sig, skulle jag tro. Månget skäggstrå som däruti blivit bortrakat. Nu på plats på min veranda med ett stilleben av broscher på hyllan. Min fantasi sätter inga gränser för de mansansikten som speglat sig däri. Jag undrar just vilka . . . 

måndag 11 augusti 2014

små saker blir stora ting . . .


Ett stilleben av liten dosa och två fina små broscher. En av broscherna är broderad i pyttesmå korsstygn. Sicket arbete! I samklang med varandra bildar de ett vackert stilleben som är lite nostalgiskt att titta på. En okänd mormor och hennes gamla smycken . . . som jag inte kunde motstå på loppmarknaden. Nu ligger de på rad på min nygamla rakspegel som visas i nästa inlägg. Små saker blir stora ting . . . 

lördag 9 augusti 2014

Maria Holmberg i röda rummet . . .

Etikett & liten burk i keramik tillverkade av Maria Holmberg

Vaknar upp och säger hej till ytterligare en dag med sommar! Några kliande myggbett har tillkommit under natten. Idag blir det en loppisvända och jag förmodar att den slutar med en nödvändig simtur i havet. Kanske blir det inte lika hett idag, och det tackar jag för i så fall! Här kommer +frånKarin för konsthantverk i keramik av Maria Holmberg  som står i skärgårdens "röda rum". Finemangis igen!

fredag 8 augusti 2014

en kopp kaffe i finkoppen & uppdämd arbetsiver


Jag har sedan dagar tillbaka haft en uppdämd arbetsiver. En oerhört lust för skapande och igår var det riktigt behagligt med molnighet på morgonen och sol om eftermiddagen. Och lagom svalt så att kreativiteten kom igång igen. Spinner vidare på trädgårdstemat och visar här resultatet för dagen . . . min trädgårdspinne . . . alltså ett blomstöd eller trädgårdsdekoration. En vanlig, hederlig, gammaldags kaffekopp med fat ser faktiskt ut som en blomma med lite fantasi! Väderbeständig och tålig. Inget som behöver plockas in när vintern står för dörren. Fler varianter av trädgårdsdekorationer / blomstöd finns att se under NYHETER. Kaffe finns i termosen och doppet är jag på väg mot om en liten stund . . .

onsdag 6 augusti 2014

gratis fröpåsar - DIY


Oj, vad jag pillat fröskidor! En liten fröfabrik vid trädgårdsbordet! Ett alldeles ypperligt sätt att föröka lupiner är att vid den här tiden gå ut och plocka de fröskidor som bildats på vilda plantor och ta tillvara fröna. De växer utmed dikesrenen längs grusvägarna i sandig och stenig mark. Ett riktigt pillgöra så här på sensommaren men det är värt sin vikt i guld. De är ju GRATIS! Så nu, eller tidigt på våren. Fröna ska förvaras torrt och mörkt. Får för mig att vildingarna har mer "växter i sig". Det är fart i de här små rackarna! Samma sak går med fördel att göra med både luktärt och krasse. Visst är de vackra, en helt egen liten värld gömmer sig för omvärlden . . . för att sedan komma till liv i min trädgård!

tisdag 5 augusti 2014

love is in the air!


Sally är en särpräglad innekatt och fönster och dörrar har hitintills kunnat stå på vid gavel utan att hon gett sig av. På vift. MEN inte nu längre . . . för hon vistas på Smirres domäner. En smärt, röd och stilig hankatt som svänger förbi här mellan varven och kollar om snyggingen i lill-kåken är kvar. Igår kväll undrade jag var hon höll hus. Sista gången siktade jag henne vid ytterdörren men var var hon nu då? Jo, jo, på ett litet kärleksmöte i gräset långt bortom trösklar och myggnät. Nu har hon bara Smirre i tankarna och gör allt i smitningsväg för ytterligare ett rendevouz . . . love is in the air!

måndag 4 augusti 2014

blå himmel, blått hav & blå plåtbricka à la 70-tal


En plåtbricka à la 70-talet att bära all vätska vi nu behöver tillföra våra kroppar i den rådande medelhavsvärmen. Ingen märkning men vad gör det, den är likväl blå och härligt mönstrad. Efter det hejdundrande åskvädret i söndags morse har jag haft svårt att koppla upp mig . . . segt som kola . . . om det över huvud taget fungerat. Televisionskanalerna försvann likaså. Den tekniken, den tekniken. Idag blev det det enda tänkbara . . . bara kroppar och bad i vårt blå hav!

lördag 2 augusti 2014

det står skrivet i stjärnorna . . .


Denna tidiga morgon är det vindstilla, dimman ligger tät och ljudet från den dova mistluren hörs från fartygen i farleden. Ett varningens pekfinger har höjts för högre temperaturer igen. De senaste dagarna har det varit "lagom" och gett utrymme för andra aktiviteter än plask och strandbad. Ett besök på Penningby Slott och intag av den årliga semestermackan med köttbullar på Wira Bruk. Skoj med lite miljöombyte och input i kulturådran. Havsörn är åter igen siktad under himlavalvet. Idag är det stor happening på ön med den årligt återkommande loppisen på Granlidens dansbana. Om jag ska dit? Självskrivet. Om jag däremot hittar något intressant står än så länge skrivet i stjärnorna  . . . Namnsdag och bröllopsdag idag. Det är väl någon mening med det också!