fredag 19 juni 2015

gastronomisk tackling, halvnelson & svensk midsommar

En önskedröm . . . 

Midsommarafton råder, något dämpat det är i huset, slipprigt på altan och kallt under partytält, dripp, dripp, dropp! En snabb sammanfattning av dagsläget och hur det varit den senaste tiden när lågtrycken tagit en halvnelson på de nordligaste delarna av vårt lilla klot. Illa, illa, tycker nog många med mig. Ja, fästingar, mygg och slemmiga spanska sniglar gillar det här mer än någonsin, och alla tre kan jag vara utan! Men bättre tider väntar intalar jag mig, för så här kan det ju inte hålla på i all evighet, eller hur? Idag tar jag mina älskade under armen och till bords för att starta med en Toast Skagen, fortsätta med torsken på rygg i vitvinssås, för att sedermera avsluta med en svensk smulpaj på rabarber och vaniljsås. Skippade både sillen, nubben, västerbottenspajen och jordgubbarna i år. En grym gastronomisk tackling måhända, men omväxling förnöjer! Önskar jag fick kränga av mig gummistövlarna och krypa upp intill en öppen eldstad inomhus någonstans. Hela Sverige behöver hänga på tork! Måste motvilligt erkänna att jag knappt suttit i en solstol hitintills i sommar. Men vad jag vet har ingen dött av lite regn! Glad midsommar på Er alla . . . en svensk sådan!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar