måndag 15 juni 2015

gastronomisk nirvana & emaljerad skål av Arne Erkers


Till Siciliens turkosblå vatten gick tankarna när jag såg den här lilla trekantiga skålen i metall med emaljerad insida. En ö som jag gillar skarpt och som jag sett mycket av från "plätten" bakpå en motorcykel. Både i kyla, regn och strålande solsken bör sägas. Språket, människorna, naturen, arkitekturen, musiken och inte minst maten. De fortfarande helt orörda små byarna där "gubbarna" sitter på piazzan i skuggan och samtalar. Fantastiskt härlig ö. Där har jag befunnit mig i ett gastronomisk nirvana. Vaken tid från arla morgontimma har ägnats åt att planera kulinariskt matintag om kvällen på någon mysig restaurang! Men en svensk rabarberpaj, jordgubbstårta eller smultron på grässtrå får mig också att nå gastronomiska höjder. Lätt att glömma hur mycket fint vi också har här. Nu ska jag rensa den rökta siken jag köpte av fiskargubben vid färjan som nyss fyllt 80 år och lite till . . . och som fortfarande har glimten i sina blå ögon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar