onsdag 29 juli 2015

a human adventure - månen ToR DIY

Månen
Hann att gå på promenaden med Uffe & Neil!
Första satelliten - ryska Sputnik 1, 1957.
Apollo-kapseln med 3 astronauter och Gemeni med 2 astronauter - bakre del.
Rymdfärjan Atlantis. En rymdbuss för resor till rymdstationen ISS.
Mercury-kapseln med en astronaut - randig bakdel!
Apollo 11 - månlandaren The Eagle, 1969.
Jag som astronaut!

Hello and goodbye Norrköping! Första gången jag på riktigt varit i Norrping . . . och vilken fin stad med Industrilandskapet, Knäppingsborg, gångstråken utefter Motala Ström, alla fantastiska parker och NASA´s utställning i Värmekyrkan - A Human Adventure. Att jag en kolsvart höstnatt stod vid en lastkaj i Norrköpings utkant tillsammans med rallyföraren Pia och en långtradare, räknas inte. Häftiga och obegripliga äventyr i rymden - men beskådat med båda fötterna på jorden. För all del, min sargade rygg platsar inte i klaustrofobiskt trånga utrymmen och än tror jag mig faktiskt ha förståndet i behåll! I astronautens utrustning ingick ett blöjpaket om 3 stycken. En för utträde ur jordens atmosfär, en för återinträdet och en för oförutsedda händelser . . . vad skulle det då vara mån(n)tro? Glatt överraskad blev jag över Mercurys grafiskt utformade svart-vit-randiga bak! Nu ska jag lyssna på "Pojken på månen" med Richard Wolff!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar