onsdag 23 september 2015

lyxig äggkartong - terrin Michel Caugant

Fågelterrin av keramik - Michel Caugant

Från textil och mönsterprakt till något minst lika fascinerande - fåglar! Hela sommaren gäckades jag av ett högljutt fågelläte på ön. Ljudfiler spelades in och skickades till "Jourhavande Biolog" på Naturhistoriska Riksmuseet, som stod lika frågande som jag. Listan över "P2-fågeln" lyssnades igenom, och inte heller där fick jag något svar på vad det kunde vara för fågel som gav ifrån sig ett så konstigt läte. Svaret på gåtan kom i början av hösten, när jag tog en promenad bortåt dalsänkan där ljudet kom ifrån. Till bondgården och lantbrukaren Joakim. Som hälsningsfras gav jag ifrån mig ett någorlunda liknande läte och försökte smått förvirrat förklara anledningen till besöket . . . eehhh, . . . och det verkar komma härifrån . . . och tänkte i mitt stilla sinne att han måste tro jag är galen. Den gummistövelprydde unge bonden vände på klacken på den leriga gårdsplanen och ledsagade mig mot två burar där japanska vaktlar kamperade i fredlig allians med kaniner. Hemåt begav jag mig fri från grubblerier och med två nyvärpta vaktelägg på fickan. Upptakten till den här historien tog egentligen sin början med sommar-romansen mellan Kålle & Åda som kan läsas här. Sedan rullade det bara på med ägg, äggsug, vaktlar och en fransk keramikand. En fjäder blev en höna!

Ägg från Japansk vaktel & Sveriges nationalfågel Koltrast

När Göteborgsfamiljen flugit sin kos, låg ett obefruktat ägg kvar i boet. Med en äggsug från Panduro blåstes alla vackra ägg ur, för att sedan förvaras i den fina och passande, loppisfyndade and-terrinen av Michel Caugant. Vilken lyxig äggkartong!


Japansk vaktel in action ses här ! 
Svarthätta kan i år läggas till min lista över skådade fåglar. En fågel som hörs mer än den syns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar