måndag 7 mars 2016

gråtfärdig, psykbryt & nära akuten - Windows 10

Helgen var vikt för datajobb, och jag, jag var nära, ytterst nära, att hamna på akuten för ett psykbryt. Installation av Windows 10. Kalkylerade med att det skulle gå som smort efter tillverkarens utsagor. Bokföring, Photoshop och bildredigeringsprogrammet i Microsoft Office 2010 . . . programmet svarar inte . . . och mitt hjärta nästan stannade. Gråtfärdig, hjärtat i halsgropen och nerverna utanpå kroppen. Ytterligare grafikproblem av okänt slag, som grädde på moset. "Nu är det kokta fläsket stekt" tänkte jag och genom huvudet for all värdens katastroftankar. Lyckligtvis redde det hela upp sig tack vare en man med mer tekniska datakunskaper och ett metodiskt och lugnt sinne. Vilken rysare! Vilken pärs! "Det bästa av två världar". Jo, jag tackar jag! Tillvaron vid skärmen är inte densamma längre . . . jag saknar min inkörda Windows 7 . . . för 8:an var ju rena skräpet. Men vi ska nog bli buddies vad det lider och fortsätta blogga loss!

Om "nu är det kokta fläsket stekt": Uttrycket förekommer mest i talspråk, vilket gör det svårt att datera. Enligt Svenska Akademiens ordbok är det första kända tryckta belägget från 1930, men uttrycket är säkert äldre än så. Det kan förklaras med att fläsk var eftertraktat förr. Om man först kokade fläsket och sedan stekte det blev det ingenting eller mycket lite kvar. Det var riktigt illa, och det är det som uttrycket "nu är det kokta fläsket stekt" betyder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar