onsdag 29 juni 2016

färgkullorna tar sig en svängom - växtfärgning DIY

Växtfärgning är spektaKULÖRT!

I väntan på Jupiter, färjan som tar mig över sundet till ön, tog jag en bensträckare längs med vägrenen. Där växte flera bestånd av den här gula prästkrage-lika blomman. Jag hade hoppats på att det var Färgkulla, men icke, tyvärr. Färgkulla är ett utmärkt växtfärgningsämne om gult är avsikten att färga in. Att växtfärga är jättekul, speciellt om man är några likasinnade som samlas runt eldhärd och rykande grytor. Även om förberedelserna är många innan själva färgningsprocessen är det väl värt mödan. Just för att det är så kul att göra allt från början. Samla färgmaterial, rengöra ullgarnet, beta osv. Olycklig är den som inte växtfärga får! Jag rekommenderar starkt boken av Gösta Sandberg, Sveriges färgarkung numero uno, och Jan Sisefsky. Den kan vara svår att få tag i, men bokbörsar är värt att kolla. Likaså andra sidor på internet som säljer begagnat. Och antikvariat såklart. Gör slag i saken och ha en rofylld utomhushelg bland grytorna! På tal om stora grytor i aluminium (som behövs vid färgningen) slumpas de bort på sommarloppisarna. Få står längre med en saftmaja och tillverkar egen saft, tyvärr. Ett spektaKULÖRT helgprojekt väntar, jag lovar!


Växtfärgning 
ISBN: 91-1-804462-X

Boken är från PA Norstedt & Söners förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar