onsdag 3 augusti 2016

Får Du nå´t? Om jag fått nå´t? & tro kan försätta berg


Om jag fått nå´t? Näääe, inte på kroken, men den här fina fiskskålen i gröntonat glas håvade jag upp ur en låda på loppis och betalade med de minsta mynten i plånboken till försäljaren. Jättefin till sillen och potatisen som ska intas till middag ikväll. Ingen orkar väl stå vid spisen med långkok sommartid. Enkelt, gott och inte alltför omständigt när inspirationen är på topp och mycket vill göra mer och framför allt annat. Det hade varit kanonfint att ha en liten båt att lägga nät med, men bryggan går bra även om fångsten inte blir de riktigt stora bjässarna. Det är själva grejen att sitta där med metspö och glo på flötet i timmar i tron att få något! Det sägs att tron kan försätta berg, men icke då! Meditativt om inte annat. Det kan behövas i vår annars så inplanerade och effektiva tillvaro. Nu till komposten och gräva efter mask och sedan mot bryggan . . . i sällskap med fiskaren i familjen för jag agnar varken på eller av! Aldrig i livet . . . så pjoskig är jag . . . en riktig 08-fiskare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar