fredag 12 augusti 2016

getingstick, pajad tv-antenn & hejdlöst larvigt


Hallå i stugorna, gott folk! Någon som vet vilken fjäril den här vackra larven kommer att utvecklas till? På ön träffar jag ständigt på små kryp som fångar mitt intresse och tusen frågor uppstår. Med åren har jag inköpt böcker om insekter, fauna, flora, fiskar och fåglar för att lära mig mer om mina okända kompisar. Just nu är det invasion av surmulna, stingsliga och törstiga getingar. Värst var det när tv-antennen pajade och vi var tvungna att äntra taket där de boat in sig under takpannorna. Skruva, montera upp en ny, koppla sladdar och rikta med en svärm getingar omkring sig var ingen hit. Tur nog inga fall från taket och ingen stungen! Och tv-bild blev det!!!! Getingarna har till och med intagit stararnas holk. Hela hålet är igenmurat . . . en önskan om att vara stare kanske. Stucken har jag blivit ändå. Aj, aj. Underarmen ömmar och kliar fortfarande och jag kämpar på med min stickning trots obehaget. Getingar kan jag faktiskt leva utan. Ha en fortsatt skön sensommarhelg! Kanske blir det kräftor på menyn . . . 

Rätt svar: Mindre påfågelspinnare (klicka på länken för att se fjärilen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar