onsdag 10 augusti 2016

mmm...umami, street art, dopie, lageweg & jag är grön av avund

Street art av Dopie & Klaas Lageweg - Umami park, maj 2016

Wow, vilken förstärkare! En livförstärkare! En kick! På min väg till byggvaruhuset Hornbach slog den här graffitimålningen mig med häpnad. För övrigt den största fasadmålningen i Stockholm. En målning föreställande Podiceps cristatus - stor som ett hus. I det tilltänkta bostadsområdet Umami Park, nästgårds Hallonbergen i Sundbyberg, reste sig en skäggdopping i jätteformat målad av de holländska konstnärerna Dopie och Klaas Lageweg. Fantastisk, tycker jag, och en fabulöst vacker fågel. I det avfolkade, övergivna och bortglömda området är det upplyftande med offentlig konst av det här slaget. Kommuninnevånarnas tjänare ser ut över detta mästerverk varje dag . . . jag är avis . . . Åk&Se!

Umami - den femte smaken som förhöjer andra smaker.
Skäggdopping - Podiceps cristatus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar