måndag 8 augusti 2016

köttbullemacka, en blodig historia & Wira Bruk


Ett besök på Wira Bruk en lite mulen och inte fullt så varm dag under sommaren med tillhörande köttbulle-macka hör till. Åååå, så gott!



Bruket ligger ca 50 km norr om Stockholm och har en lång historia, om än blodig. På bruket tillverkades sablar, värjor och diverse annat från klingsmedjorna. Numera en fredlig plats att besöka med bevarad bebyggelse i bruksmiljö med natursköna omgivningar. För den som är intresserad av smidesprodukter finns krokar, ljusstakar, gardinstänger och mycket annat i konstsmidesbutiken. Café och restaurang finns också för den hungrige! Jag åker dit och strosar runt och bara suktar efter . . . den där köttbullemackan jag så gärna vill sätta i mig! På bruket hålls även olika evenemang sommartid, bla Wira-spelen. Utomhusteatern bör ses men för min del räcker det med once in a lifetime. Se&Upplev säger jag bara!


Här en upplevd historia från just Wira Bruk, som gett bestående intryck och men för livet. På intilliggande marker går oftast nötkreatur på bete. För några somrar sedan stod jag lugnt och stilla vid en grind av äldre utförande och tittade på de ståtliga djuren. Lite längre in i hagen stod en gigantisk, biffig svart tjur med en panna som en ladugårdsdörr och blängde ilsket på mig. Länge. Plötsligt började han gå mot grinden och jag backade tillbaka. Väl vid grinden började han plocka ner störarna med hornen, en efter en, med oerhörd precision . . . som en mästare i plockepinn. Med sin oerhörda kroppshydda hade han lätt kunnat forcera grinden i jakten på mig. Vad jag gjorde? Lade benen på ryggen och lubbade för livet. Efter det har min rädsla för kor tilltagit, om jag säger så! Men imponerad är jag, över hans finmotorik, horn-färdighet och intellekt! Grinden är numera utbytt kan jag förtälja . . . med tillhörande elstängsel. Tack och lov för det! Muuuu, på Er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar