fredag 30 september 2016

uppåt väggarna & järngänget




Pulas gator trampade jag gladeligen fram och tillbaka en och annan gång under ledigheten. Varmt, svettigt och med skoskavsvarning, men oftast likt en vanlig skön svensk sommardag så här sent in på säsongen. En konstrunda med offentlig konst av stadens graffiti/street art-målare ingick på köpet! Jag vet inte hur det förhåller sig med fotbollsintresset, men det torde vara rätt så stort med tanke på motiven på stadens husväggar och murar. Kanske är det kejsare Augustus som är porträtterad på husväggen nästgårds amfiteatern eftersom staden är rik på arkitektur och lämningar från antiken. Ironman 70.3 gick av stapeln en av dagarna i ömsom spöregn, ömsom sol och då himlen verkligen öppnade sig kan ses här! Både män och kvinnor från flertalet länder deltog i grenarna simning (1,9 km), cykling (90 km) och löpning (21 098 m, ett halvmaraton) under en och samma dag. Målgången på amfiteatern (Arena) efter en uthållighetstävling av den kalibern måste ha varit en svimfärdig upplevelse. Det är beundransvärt . . var får de viljan, motivationen och orken ifrån? När regnet stod som spön i backen låg jag i den kroatiska soffan och myste som bäst! Sju vilda hästar skulle inte ens förmå mig att springa efter en buss . . . det järngänget tillhör jag inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar