måndag 26 september 2016

retroklännng - kroatiska blommor för kropp & själ


Hallå Sverige och övriga världen! Nu har jag varit på vift igen. I Kroatien närmare bestämt. För att zooma in lite närmare på kartan var jag i Istrien, längst ner på halvöns spets, i hamnstaden Pula. En stad med aktiv varvsindustri, fiskeriverksamhet och cash i kuna från turism. Fisk- och köttmarknaden låg inrymd i en fantastiskt vacker byggnad som jag lyckligtvis såg solen gå upp bakom varje morgon från mitt fönster, mitt på "Drottninggatan". I staden pågick ett "vanligt" liv och det gillar jag skarpt. I utkanten av grönsak- och fruktmarknaden sprang jag till min stora glädje på en second-hand-butik och grottade genast in mig bland galgar och annan textil. Här hemma är det stor business, men där i sin linda och sorgligt nog av helt andra skäl. Och vad hittade jag väl där? Joo, en småblommig, ärmlös bomullsklänning i retrostil. Wow . . . oooheeeemotståndlig. Fram med lädret och ner i resväska för flygbefordran mot nordligare breddgrader! I kommande inlägg ger jag Er en mer specifik rapport från landet som i kustnära delar till stor del påminner om Gotland men utan Keno! Och hör och häpna; jag hann inte mer än hem innan nästa resa var inbokad . . . I go floral again!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar