måndag 10 oktober 2016

retrotextil "Pilhäcken" formgiven av Johan Lindström & "Lindelöv" i Gamlestaden


"Pilhäcken" design Johan Lindström, handprinted, Bra Bohag, Mölnlycke, 1957.


"Lindelöv" - Gamlestadens of Sweden

Nu ett djupdyk ner i textilhögarna! Det ligger nära till hands att tro att mönstertecknaren Johan Lindström, även är pappa till mönstret "Lindelöv" från Gamlestadens som ses nederst i bild. Eller vad tror Ni? Med vetskap om att han var anställd på Naturhistoriska Museet i Göteborg och där tecknade växter och fåglar samt att han också frilansat och gjort textilmönster för Gamlestadens, tycker jag vittnar till hans fördel. Mönsterspråket känns också bekant. Oavsett upphovsman/kvinna är det ett fantastiskt fint textiltryck på bomull som jag så klart lade vantarna på under en loppis i somras. En sommar som just nu känns väldigt avlägsen. Jag förlängde en osedvanligt fin svensk sommar med en lika fin kroatisk sommarvecka som Ni säkert märkt här på bloggen. Inte så tokigt, det heller, så det rekommenderar jag varmt. Under den veckan hittade jag tyvärr inget i textilväg med wow-faktor, trots att landet är känt för sin textilindustri . . . sitt blå vatten och vinerna så klart!

Den som vill se fler av Johans fina textilmönster finns de att se i högermarginalen under "Välj bland" eller här!

Lite om Johan Lindström (1927-2013): Studier vid Konstfack och Valand. Arbetade på Naturhistoriska Museet i Göteborg som tecknare av djur och växter. Frilansade som mönstertecknare och gjorde textilmönster för bla Gamlestadens och Borås Wäfveri. I mina samlingar finns textilmönsterna "Primör" och "Pilhäcken" som Johan Lindström är lycklig formgivare till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar