onsdag 14 december 2016

upphängt av Hildegard Olmås - retrotextil med julmotiv av Hill

 
 
Vepa - textiltryck på linnetyg, 15 x 97 formgiven av Hildegard Olmås.

Under mina loppis-räder under sommarhalvåret hittar jag rätt ofta textil formgiven av Hildegard Olmås. Hon hade av allt att döma en stor produktion. Detsamma kan sägas om hennes syster Bodil Wallman (BOWA) som också formgav och ritade textilmönster.  Nu är det gång nummer två som klockorna ringer för Hildegard här på bloggen. Om lite drygt en vecka är självaste julafton här, och jag, jag önskar uppstarten vore mycket, mycket längre. För mig är det "tiden mot jul" som är den roligaste. Det återstår fortfarande ett gäng favoritdukar i kavalkaden. Olika format och mönsteruttryck av kända formgivare från 1950-60-talet, men även sådana utan signatur. Det bästa har jag givetvis sparat till sist!

Ett tips till Dig som vill läsa tidigare inlägg - skrolla till botten av den här sidan, dvs 4 inlägg. Till höger finns en klickbar länk till Äldre inlägg

Som sig bör finns mer om och av Hildegard i högermarginalen under "Välj bland" eller gå på upptäcksfärd här på sidorna! Det finns en uppsjö textila skatter . . . Magi både på längden och tvären om jag säger så!

Textil signatur Hill eller Hillan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar