måndag 12 december 2016

mer glögg? - Norah Johansson & julduken Staffan Stalledräng från 1957

Retroduk "Staffan Stalledräng" formgiven av Norah Johansson, 1957.

Får det lov att vara lite mer glögg? Alla tar ton och sjunger runt julbordet och sånghäften är överflödiga! Säg den som kan stå emot den här duken, formgiven av Norah Johansson 1957! Jag är stolt och glad tomtegumma som slår i glaset över att ha den i min samling av retrotextil från 1950-talet. Duken med verser med de vanligaste julsångerna, 114x108, trycktes i flera färgställningar på bomullstyg och var omåttligt populär då det begav sig. Inte undra på! En julmiddag under musikaliska former. Vilket riv! Vilket party! Ett finurligt tryckt korsstygnsmönster på blå botten. Nu blev jag plötsligt inspirerad och vill ta fram rutblocket och pennorna! 

Granen kom på plats i helgen, lite snö har fallit och en rundtur på julmarknaden har gjort att den där verkliga julkänslan äntligen har infunnit sig. Nu saknas bara en julkonsert med "Rudolf" i oerhört lågt tempo! Då blir jag röd i plytet och viker mig av skratt! Visst är det en härlig tid på året?

Mer av och om Norah finns i högermarginalen under "Välj bland". In och kika vetja eller ta genvägen här till en duk med ett helt annat mönsteruttryck! Textil signatur NORAH.

2 kommentarer:

  1. Jag är född -56 och minns denna duk som vi använde alla jular. Jag har den fortfarande kvar och tar fram den till jul. Ett roligt barndomsminne! Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att ett textiltryck kan väcka fina minnen! Önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År!

      Radera