måndag 13 februari 2017

organiskt av Sven Fristedt - Cornilla 1979 Retrotextil!

 "Cornilla" formgivet av Sven Fristedt, Borås Wäferi, 1979.


Härligt, Sven Fristedt! Svens vilda mönster kan jag aldrig få nog av. En textilformgivare som verkligen har gjort avtryck i våra hem under decennier. Jag tror att nästan alla har en relation till hans mönster utan att egentligen veta om det. Vilken mönstergigant! Stormönstrat, organiskt, uttrycksfullt och i högsta grad inspirerande! Jag har en förkärlek till skarpa kontraster, i synnerhet svartvita textiltryck. Givetvis ligger "Cornilla" som Sven Fristedt formgav 1979 för Borås Wäfveri på tio-i-topp-listan. Två längder tyg på sammanlagt 5 meter var mitt textila kap som jag skrev om tidigare i veckan. Ett kort stopp på väg hem från ö-världen och där låg textilskatten som jag länge velat ha! Priset vill jag inte ens nämna ... det var genant lågt. I sammanhanget kan nämnas att Cornilla ingick som nytryck (små mönstertillägg) i IKEAs kollektion "Lena", tyg på metervara med svartvita mönster 2005. De senaste inläggen här på bloggen och Instagram har varit av grön och livgivande karaktär. Min egen tolkning är att även Cornilla tillhör den gruppen trots sitt svartvita mönster! Jag är hänförd!

Missa inte att se och höra honom själv berätta om sitt liv som konstnär och textilformgivare!

Här i en kort intervju (3 min)

eller

Här i en längre, galet bra och intressant intervju (29 min, från 2015). Rekommenderas varmt!

Ytterligare ett inlägg om hans fruktsamma samarbete med Hemtex 2013 finns att läsa och se här!

Lite om Sven Fristedt (1940--): Svensk konstnär och textilformgivare med djärva, färgsprakande, effektfulla och organiska mönster. Fick sitt genombrott på 1960-talet och är idag en av Sveriges främsta mönsterformgivare. Utbildad vid Beckmans och Konstfack i Stockholm. Sven Fristedt har varit verksam under lång tid och producerat ofantligt många textilmönster för både Borås Wäfveri, Katja of Sweden och IKEA. Han är still going som en doer . . .  

Ett axplock ur hans mönsterskatt: Pompelmona, Loppcirkus, Satin Cross, Bladhult, Zebra, Ormen, Päråna, Glada Blad (IKEA), Alfi (IKEA), Myrten (1968, IKEA) och det omåttligt populära mönstret Skyar för påslakan och tapeter som han gjorde för IKEA i början av 80-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar