onsdag 8 mars 2017

"Happy Birthday" collection - "Love" at first sight - Tom Hedqvist & 10-gruppen





Strykbrädan är en praktisk möbel, tycker jag. Den är hopfällbar, steglöst höj- och sänkbar och lätt att flytta omkring. Men varför envisas tillverkarna med att förse dem med så ofantligt fula tygöverdrag. Går det att hitta mindre estetiska textilier, undrar jag! Hemma hos mig står den framme nästan jämt och används flitigt som extra- och avlastningsbord till annat utöver strykning. Visserligen behöver man inte ha en Einstein-hjärna för att sy ett eget överdrag och nya finns förvisso också att köpa. Ett tyg som passar den övriga inredningen är kanske att föredra eller som helt enkelt har både färg och mönster som får ett  tråkigt vardagsbestyr att bli så mycket roligare. Något att inspireras av eller som tar tankarna bort från veck, kragar och svårstrukna manschetter! I massor med år har jag haft ett strykbrädesöverdrag formgivet av Tom Hedqvist. "Love" ingick i 1995 års kollektion "Happy Birthday" från 10-gruppen, då formgivargruppen firade sitt 25-årsjubiluem! Kollektionen visades på Västerås Konstmuseum och även på Liljevalchs utställning "Form 150 år" samma år. I åratal har jag sett Toms bidrag så gott som dagligdags. Det var kärlek vid första ögonkastet! Nu har hjärtat 💔 bokstavligt slitits mitt itu och jag . . . jag känner mig rådvill . . . för vem ska mitt hjärta bulta för nu? 

Läs mer om hela 10-gruppen här!
En annan medlem i 10-gruppen, Birgitta Hahn, ses här!

Lite om Tom Göran Tage Hedqvist (1948--): Svensk mönsterformgivare, grafisk designer, lärare/rektor, reklamman. Uppvuxen i Stockholm. Fadern var konstnär och modern arbetade som modetecknare. Studier vid Beckmans Designskola, reklamlinjen 1969-72, som följdes av arbete inom reklambyråbranschen, bla på Arbmans och Hall & Cederqvist. 1990 startade han sin egen reklambyrå, FGH. Ett av uppdragen blev att rita Arlas mjölkpaket 1991. Medlem i 10-gruppen från starten 1970 till 2015. Parallellt med 10-gruppen har han arbetat som lärare/rektor, konstnärlig ledare på Orrefors Glasbruk och som museichef vid Röhsska Museet i Göteborg, 2013-2015. 1994 utsågs Tom till professor i grafisk design på Konstfack. Under 2000-2013 var han rektor för Beckmans Designhögskola. Numera arbetar Tom som frilans.

Ränder har Tom stor förkärlek till . . .

Lite om 10-gruppen: Textilkollektivet startade 1970. Tom Hedqvist var med vid bildandet av gruppen tillsammans med Gunila Axén,, Birgitta Hahn, Ingela Håkansson-Lamm, Britt-Marie Christoffersson, Carl Johan De Geer, Susanne Grundell, Lotta Hagerman, Tage Möller och Inez Svensson. Gruppen har formgivit över 700 mönster under sin verksamhetstid. 2015 tog IKEA över varumärket och butiken på Götgatan i Stockholm lades ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar