måndag 10 april 2017

med May Bühler fram till påska!




Den svartaste, svarta, svarta, mitt i glädjen den står . . . Fredag var en kolsvart och orolig dag då mycket i min tillvaro förändrades. En händelse som jag önskar jag sluppit uppleva. Mitt älskade Stockholm, lamslaget av skräck. Sorg bebor nu mitt hjärta. Trots att det osannolika har hänt trotsar jag mörkrets makter och påskfinalen inleds denna måndag med en välanvänd, men attans så fin löpare i linne, 23*145, formgiven av May Bühler från 1950-60-talet. Jag är omåttligt förtjust i hennes mönster, och förstår tidigare ägare som låtit den pryda påskbordet mången gång. Avskalat och utan krusiduller. Det finns givetvis mönster som är raka motsatsen och det visar prov på hennes enorma skicklighet som mönsterritare. Glädjen har svårt att infinna sig nu när påsken närmar sig med stormsteg, men mitt hjärta värms i möten med fantastiska människor. Häxeri, svarta katter och kvastar får vänta några dagar. Den som väntar på något gott, väntar på det som ligger tio-i-topp!

Påsken är ett hopkok av religiösa, hedniska och hoppande tyska influenser! Jag föredrar den hedniska varianten . . . då känner jag mig som mest hemma! Harar, kärringar och ris de e min grej de! Se hur jag själv firar påsken här!

Lite om May Bühler (1921-2006): Textil mönsterformgivare & illustratör. Under 1960-talet var May verksam vid Tapisseribolaget, Göteborg där hon ritade mönster till dukar, bonader och festremsor. En period anställd vid Silfa Textiltryckeri i Alingsås. Drev egen butik i Pixbo under en tid. De fyra första böckerna om Trulsa skrivna 1961-64 av Ester Ringnér-Lundgren, B Wahlströms bokförlag, illustrerades av May Bühler. Böckerna användes som läromedel i svenskundervisningen på lågstadiet under 60-70-talet. Tillsammans med böckerna såldes också dockor som May formgivit. Signatur M Bühler eller Bühler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar