måndag 1 maj 2017

voila viola & tutti-frutti i balkonglådorna!


Voilà Viola! Hej maj månad, hej vår och värme och inte minst, hej på Er alla! Brasan brann ner igår kväll och vintern slängdes ut på gammalt hedniskt vis. Punkt slut och en härlig tid väntar framöver. Kanske redan till helgen sägs det. Ett stycke bomullsduk på vårtemat, 22*22, som fröjd för öga och balkonglåda! När jag står i handelsträdgårdens blomsterhav av vårens vackra penséer drabbas jag alltid av beslutsångest och vacklar och slirar på färgvalet. Då ska ni veta att jag varje år redan innan har bestämt att de ska vara vita i miniformat. Punkt. Ändå kommer jag hem med en helt annan färg! Hur är det möjligt? Vid närmare analys som amatörpsykolog av mitt märkliga beteende, tror jag det beror på ett leverne i färg- och ljusfattig miljö under längre tid. Vinter med andra ord. Färg för f...n vrålar alla sinnen och ger blanka sjutton i det estetiska! Och färg sätter ju sprätt på det mesta i livet - en klar stämningshöjare. Mitt estetiska sinne får ge sig och ta några steg tillbaka. Helt sonika njuta av de första balkongblommorna i en allsköns vacker och spektakulör tutti-frutti-blandning! Det känns helt rätt . . . i hela kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar