måndag 31 juli 2017

solnedgång över strykbrädan i Istrien & havsörn i havsbandet



Solnedgång över Kroatien. Närmare bestämt över Istrien . . . och för att vara på pricken . . . över  en strykbräda i Pula! Jo, så fick det bli när badtemperaturen i Saxarfjärden knappt orkade upp till ynka 18 grader. Bad hör sommar och ledighet till så vad gör man? Men om sanningen ska fram såååå var det lite väl varmt och fuktigt för min smak. AC´n gick varm om jag säger så. Tidvis var jag alldeles snurrig i bollen och tempot var lägre än semesterlågt. Inte riktigt min stil. Jag är en-sån-där-typ som har myror i brallorna och som vill utforska allt och mycket. Stadens secondhandbutiker nosade jag upp en efter en och tror faktiskt inte att jag missade att kika in i någon. Trots badkarsljummet vatten, värme av strykjärns-karaktär, båtutflykter, fantastisk natur, jazzklubbar, folkdans, röda katter och vardagligt stadsliv som jag föredrar, ligger Stockholms skärgård mig varmast om hjärtat. Jag ogillar verkligen att känna mig som en turist. Det är i skog och mossa, bland rådjur och grävlingar i orörd natur, på klipphällar av granit jag trivs som allra bäst. Skönt att landa med den insikten faktiskt! En solnedgång i skärgården går inte av för hackor! Som ni säkert vet så kallar jag den kär gård ... och det gör ingenting att man ibland genomlever två årstider på en och samma dag! Och vilka ståtliga havsörnar vi har sen då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar