fredag 4 augusti 2017

en rutig blomma - textiltryck av Marianne Bursie Wahlman & Upplands landskapsblomma


Fritillaria Meleagris . . . för tankarna till en fritös, ha ha! Nähäääää. Jag kände plötsligt ett behov att se lite av Marianne Burie Wahlmans vackra mönsterformgivning och stannade till vid den här lilla duken med textiltryck på hellinne med kungsängsliljor. Som boende i Uppland är jag stolt över att vi tilldelats den som landskapsblomma. En rutig blomma! I botaniska kretsar är den fläckig vad jag förstår. Den ska tydligen också vara "rådjurs-säker" och kan därför vara intressant för trädgården i ö-världen framöver. Men jag tvivlar, för där ute går inte något säkert. Tidigare i sommar anlade vi en rund "rabatt" med enkel stenläggning runt en klunga vildväxande rödklöver, som vi i dagligt tal kallar cirkulationsplatsen! En rondell alltså! Hoppet står varje morgon att bocken eller geten med kiden ska ha tagit en annan avfart än in till oss! Nu kryper jag tillbaka ner i kung-sängen och drömmer om nästa vår och en resa till Kungsängen i Uppsala där smårutigt finns att beskåda i tusental!

Mer om kungsängsliljan finns att läsa här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar