måndag 13 november 2017

ett ögonblick bara . . . textiltryck formgivet av Olle Eksell


Ett ögonblick bara . . . kalkylprogram eller . . . en konstnär, formgivare, författare och illustratör? Det sistnämnda såklart! Olle Eksell. Och Olle får inleda novemberveckan med ett textiltryck med somriga influenser. Ett textiltryck för IKEA of Sweden 2014, som jag går igång på! Reklammannens mästerliga streck, punkter och överstrykningspennor i all sin enkelhet! Om Olle finns massor att berätta och jag skulle kunna ägna flera inlägg om honom, men så blir det inte. En gammaldags hopfällbar solstol klädd i Olles tyg skulle jag däremot väldigt gärna vilja ha. En vikbar stol som är ett mysterium att fälla ihop och ut, oavsett hur många gånger man än gör det. En snillrik konstruktion som är platsbesparande vid förvaring, och med överhängande klämrisk i själva arbetsmomentet att få den i sittbart skick! Komforten är konstigt nog fantastiskt bra i den gamla klassikern. Hur jag än vrider och vänder verkar jag inte kunna släppa greppet helt om sommaren, inte ens här på bloggen som idag handlar om somriga textiltryck och solstolar mitt i dystra och mörka november. Kanske just därför . . . för november är en månad som jag inte höjer på ögonbrynen åt! Däremot Olle!


Lite om mästerliga Carl Olov (Olle) Lennart Eksell (1918-2007): Svensk tecknare, illustratör, författare, grafisk formgivare och konstnär. Född och uppvuxen i Insjön, Dalarna och i Uppsala. Studier vid Skolan för Bok- och Reklamkonst 1939-41 i Stockholm. Giftemål 1946 med Ruthel Günzburger, modetecknare. Olle Eksell formger två textilmönster 1954, Margret Rose och Lena Horne  för "Signerad textil" på NK:s Textilkammare där Astrid Sampe är chef. Mönstret Lena Horne ingick i "Musikkollektionen" för 10-gruppen, 1997.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar