måndag 11 december 2017

älskade gummor och gubbar av Aune Laukkanen - textilmönster Almedahls




💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗

LOVE 💖 LOVE 💖 LOVE 💖 på den! Aune, Aune, dina stiliserade gubbar och gummor är fantastiska! Det här älskvärda textiltrycket av Aune Laukkanen har förmodligen sålts på metervara, 90*83, och är i det här utförandet, på full bredd, försedd med kanal upptill. Kanske har den prytt en köksvägg eller ett litet fönster och varit lika älskad då som nu. Det är vansinnigt svårt att INTE gilla Aunes formspråk, eller hur? Det tror jag att nästan alla är överens om. Att äga ett par gardiner med kondis-gänget vore för mig, den högsta lyckan. December månad går med rasande fart och vi är redan halvvägs mot jul. Lite för fort för min smak, för jag vill hinna njuta av tiden fram till jul. Gå på marknader, på julkonserter, träffa vänner innan de blir alltför upptagna med familj och släkt, bjuda på glögg och gottis, julpynta och ha det sååådääär mysigt i decembermörkret. Inköpta julklappar har vi skrotat för länge sedan och satsar stort på mänskliga möten istället. Det är riktiga och ändamålsenliga julklappar, tycker jag! Om jag har gjort min läxa väl, är det väl ändå det budskapet som julen bär med sig . . . att bry sig om . . . 

Aune dyker upp här igen på ett julmingel några dagar före julafton!

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗

Lite om Aune Sofia Laukkanen (1921-1990): Finsk textilformgivare/mönsterritare som kom till Sverige under 40-talet. Arbetade först som dekoratör för Rörstrand och därefter för Almedahls där hon formgav många textilmönster på handdukar, tyger och gardiner. Aune formgav också mönster för den finländska marknaden, Tampella och Arabia. Känd för sitt mönsterspråk med stiliserade frukter, grönsaker, gummor och gubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar