fredag 29 december 2017

ärtan, pärtan, piff, paff, puff . . . Sven Fristedt hängde och slängde i en gardin - "Perta", Borås Wäferi 1985

"Perta" - textilmönster formgivet av Sven Fristedt, Borås Wäferi, 1985.

Ärtan, pärtan, piff, paff, puff . . . och rakt framför mig hängde och slängde Sven Fristedt i en gardin! Tygmönstret som är tryckt på bomullssatin bär namnet "Perta", och formgavs av Sven för Borås Wäfveri 1985. Både mönster, tyg och Sven glänser! Efter julens alla tomtar, lucior och bockar känns det lite befriande att se ett helt annat mönsterspråk som också ligger mig varmt om hjärtat. Julen har redan nedmonterats hemma hos mig, men det som är specifikt vinterlikt får vara kvar över nyår. Fort upp och fort ner är melodin som passar mig! Jag blir lätt uttråkad och blickar gärna framåt och kan knappt bärga mig till våren kommer! Efter all julledighet är jag helt dagvill och avdragsgill och vet varken ut eller in. Känner mig snurrig i bollen och har svårt att få någon struktur på tillvaron. Tur att veckorna snart återgår till det normala, då jag får min älskade och efterlängtade egentid och utlopp för ackumulerad kreativ energi. Vardag är bäst! Det här blir det sista inlägget för 2017, men på tisdag den 2 januari dyker jag upp här igen som gubben i lådan. Då blir det andra bullar! Nu avslutar jag 2017 med Svens nyårsfyrverkeri på natthimlen! Ha ett gott slut 🎆🎆🎆🎆🎆 och en ännu bättre start på 2018!

Här kan Du höra Sven själv berätta om sitt liv som konstnär och textilformgivare och även se söta lilla Cornilla från 1979!

Lite om Sven Fristedt (1940--): Svensk konstnär och textilformgivare med djärva, färgsprakande, effektfulla och organiska mönster. Fick sitt genombrott på 1960-talet och är idag en av Sveriges främsta mönsterformgivare. Utbildad vid Beckmans och Konstfack i Stockholm. Sven Fristedt har varit verksam under lång tid och producerat ofantligt många textilmönster för både Borås Wäfveri, Katja of Sweden och IKEA. Han är still going som en doer . . .  

Ett axplock ur hans mönsterskatt: Pompelmona, Loppcirkus, Satin Cross, Bladhult, Zebra, Ormen, Päråna, Glada Blad (IKEA), Alfi (IKEA), Myrten (1968, IKEA) och det omåttligt populära mönstret Skyar för påslakan och tapeter som han gjorde för IKEA i början av 80-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar