torsdag 18 januari 2018

Leva & Bo, Vi i villa, Stig . . . a & kul block party



Leva livet, kom så ska vi leva! Vilket härligt mönster! Träden ser ut som pingisrackets! Jag hoppar hage på gatan i stan och tar ett jämfotahopp över Q1 och vips är det april månad i min värld. Kanske för att min längtan till ö-världen har väckts till liv. En längtan till en otvungen tillvaro, orörd natur inpå husknuten, gummistövlar, mossa under fötterna, jord på händerna, hemvändande fåglar, spirande växtlighet, Mickel, klövdjur och svart-vita fartränder i markhöjd vid skymning och gryning. Vinternattningen av kojan är välbehövlig, också själsligt, och väcker vid den här tiden på året en stor längtan till liv. En livsbejakande längtan. Just i stunden ute bland kobbar och skär blir jag lätt hemmablind, bortskämd med möjligheten att ha allt det vackra och sköna omkring mig. Därför blir vintermånadernas själsliga vila ett nyvaknande om våren. Den fina textilen i bomull med vårlikt mönstertryck utan signatur har jag handlat på loppis och säljaren hade inget att förtälja förutom att den var gammal. Oavsett ålder eller ursprung, föll jag pladask. Planerar nu stort, provgår nya gummistövlarna på parkettgolvet, inventerar lagret med sekatörer och travarna med frökataloger får mitt inre att se prunkande blomsterrabatter! Nu ska jag spela rundpingis med Stig . . . a och sedan blir det "block party" med fina grannar i helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar