tisdag 23 januari 2018

"Raka vägen" mot grönare tider med Lilly Hallin - pseudonym Margareta Forry, Tuppen Textil, 50-tal




Raka vägen in i mitt hjärta går Margareta! En helt ny och okänd mönsterstjärna på textilhimlen skådar jag idag i mitt teleskop. Det härliga och efterlängtade gröna tygstycket, sydd som duk, är märkt "Raka vägen", Tuppen Textil, Sweden, design Margareta Forry. Med stor sannolikhet från 1950-talet med sitt geometriska formspråk. Inget, absolut ingenting, hittar jag om Margareta. Hon är en riktig doldis, som uppslukad från jordens yta. Ett stycke tyg är allt jag har, så värst mycket mer kan jag inte dela med mig, men det tycker jag är fantastiskt nog ändå! Nu går vi raka vägen mot grönaste grönt! Pallkragar med ärtgrönt i raka block!

Inlägget uppdaterades 2018-12-23.
Nästan på pricken ett år senare ... Dan före dan före dopparedagen 2018 fick jag en överraskande julklapp i form av ett e-mail där en närstående person till MF berättade att bakom pseudonymen dolde sig ingen mindre än mönsterritaren Lilly Hallin! 

Lite om Lilly Hallin pseud. Margareta Forry (1922--): Mönsterformgivare. Utbildning på dessinatörslinjen vid Textilinstitutet i Borås. Anställd vid Borås Mönsteratelier under åren 1955-65 där hon ritade många mönster som också såldes till andra företag. Senare arbetade hon som lärare i vävning och mönsterkomposition på Textilinstitutet. "Hjärtliga ränder" från Annebergs (Svenska Vaxduks AB i Småland) - ett julmönster på vaxduk - blev en storsäljare, inte minst i USA. Duken växte min make upp med på matbordet hemma hos sin farmor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar