tisdag 6 februari 2018

Kerstin Persson, jag och Jonatan - textilmönster från 60-talet - retro/vintage


"Jonatan" - textiltryck formgivet av Kerstin Persson, Borås Wäferi, 1960.

Äntligen fick jag fatt i Jonatan! En kronjuvel av Kerstin Persson, här som kvadratisk duk i bomull. Ett textiltryck i en fantastisk färgställning från Borås Wäferi, 1960. Runt duken löper ytterligare ett enfärgat orange fält (irl något klarare), som inte syns i bild. Jonatan trycktes i flertalet färgställningar bla i gult, rosa/rött och blå/grönt. Ett mönster som är lika gångbart idag som på 60-talet. Modääärnt är ordet. Extra glad blev jag över just den här färgställningen, eftersom jag hyser en fäbless för orange. En färg som sätter sprätt på det mesta, tycker jag! Jag njuter i fulla drag av hennes mästerliga formspråk . . . så enkelt och elegant!

🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏

Lite om Kerstin Persson (1911-2003): Mönsterformgivare. Uppvuxen i Borås. Studier vid Tekniska skolan i Stockholm (Konstfack). Efter avslutade studier arbetade hon på Borås Wäferi från 1934 till mitten av 1960-talet. Hon komponerade mönster för beklädnadstextil, inredningstextil, bäddtextil och gardinmetervara och många mönster blev omåttligt populära storsäljare. Mönstermotiv: ränder, djur, kringlor, äpplen och hjärtan. Hennes stora mönsterproduktion för Borås Wäferi saknar signatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar