tisdag 6 mars 2018

trådens magiska marker & dagens gäst - Gun


För flera år sedan fick jag 6 stycken tygservetter av Gun. Jo, hon kände till min vurm för textilier i nästan alla former. Gun var elev på en av mina vävkurser, och jag lärde henne alla trix i vävstolen, varpning, hur sätta upp en väv, och hon blev så begeistrad att hon sedermera blev en storproducent av handvävda trasmattor i de mest tilltalande färgkombinationer, mönster och tekniker. Eftersom vi huserar samma ö om somrarna träffade jag henne emellanåt på marknader och loppisar. Åren har sprungit iväg och våra möten har glesats ut, för att nästan upphöra. Styrkan i rygg, händer, axlar och armar ville sig inte riktigt längre och tyst grät mitt hjärta för henne. Jag har haft många elever under åren och Gun var en av de mest entusiastiska. Hon snodde tidigt in sig bland solv, trampsnören och skyttlar, och trollbands av mönster som växte fram i vävstolen. Att jag har fått möjligheten att förmedla kunskapen om ett traditionellt hantverk har varit ovärderlig och lärorik även för mig. Finaste Gun, du har gett mig så mycket . . . Det är magi i kubik!

Tygservetterna i bomull med textiltryck har jag också sett i en gul färgställning. Tack å hej, leverpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar