tisdag 13 mars 2018

tygmönster med hög färgvolym - "Rapsodi", Ritva Wahlström


Rapsodi formgivet av Ritva Wahlström, BW, 1967.

Här är ett mönster med hög färgvolym! Det var love, love, love från första ögonblicket 💕💕💕! Det hett efterlängtade mönstret i mina favvofärger på meter efter meter ger mig fortfarande ett lyckorus. "Rapsodi" ritades av Ritva Wahlström för Borås Wäferi 1967 och trycktes i flera färgställningar, bla i grön/turkos/gul, beige/brun/lila/, blå/turkos/lila och i en gul färgställning . . . och då har jag säkert glömt någon kulör. De två gardinlängderna vårdar jag ömt och tackar gud att försäljaren visste allt om kristallkronor och inte ett dugg om textil. Ritva är en ypperlig mentor i voluminös färgkombo! Tack Ritva för alla fina mönster och färgkombinationer och stort hipp, hipp, hurra på födelsedagen, även om några dagar passerat sedan dess! Dina färgsprakande mönster gör mig hiskeligt glad!


Med start på torsdag börjar ett medley med fem 🐔🐔🐔 poster mot en gladare PÅSK!


Lite om Ritva Aina Kaarina Wahlström (1938--): Svensk textilformgivare. Under 1967-1972, arbetade Ritva för Göta Trädgårdh som under 60-talet var ledare på Strömma Bomullsspinneri i Karlshamn. Därefter arbetade hon som frilans för NK, Åhléns, Strömma, Borås och IKEA m fl. 1989 startades Ritva Design där hon formgav ett stort antal mönster och sålde färdiga produkter till NK. 1972 utlyste tidningen Femina en designtävling med barnkläder som hon vann. Ett urval mönster: Tulipanaros, Pantomine, Denise - Linje Hemma, Ritvas för IKEA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar