torsdag 22 mars 2018

"Fågel blå" - påskvepa formgiven av Sissi Strinnholm, Almedahls


Bonad/vepa "Fågel Blå" formgiven av Sissi Strinnholm, Almedahls.


Lilla "Fågel Blå". En vepa/bonad, 30*50, för vägg eller dörr med textiltryck på linneväv från Almedahls, formgiven av Sissi Strinnholm. Fin som få! Tuppen återges oftast som motiv under påsken men den som skriker högst behöver inte alltid vara herre på täppan. Då passar Sissi Strinnholms värpande höna bättre än bra, tycker jag! Och allt behöver inte heller vara gult eller grönt under påsken. Jag kör flerfärgade ljus i min tennljusstake, och det täcker in det mesta. Grönt, gult, turkos, lila, rosa. Påsken sätter definitivt punkt för vintern och då behövs ett färgpåslag av sällan skådat slag. More is more! En gladare påsk desto bättre! Och det önskar jag såklart alla!

Lite om Sissi Strinnholm:  . . . och det är verkligen lite, för att säga nästan ingenting. Ett mönster - "Julbak" från 1967, Borås Wäfveri, och några bonader från Almedahls är allt jag stött på i mina efterforskningar.

3 kommentarer:

  1. Hej Så roligt att se ett av min mors arbeten, det var länge sedan. Sissi hette egentligen Iris men använde alltid smeknamnet i nästan alla sammanhang.
    Mvh Anders Strinnholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders! Men åh sååå roligt att Du hör av Dig! Jag skriver om textil och om våra svenska formgivare här på bloggen och på Instagram som Du säkert ser. Mest av allt är det för att synliggöra formgivare där merparten är kvinnor. De flesta har haft en undanskymd plats i textilhistorien och i linneskåpen, utan plats i kulturhistorien, men som i stort sett alla kan relatera till. Om Sissi vet jag nästan ingenting. Vare sig födelsetal, var hon bedrivit studier eller något om hennes textila bana. Du får mer än gärna fylla i luckorna! Mejla mig gärna - högst upp till höger finns en brevsymbol där du når mig via min hemsida. Hoppas vi hörs vidare!

      Radera
    2. https://twitter.com/AStrinnholm/status/1233861224200376320 så roligt, vi kan gärna ses över en fika eller öl vid tillfälle, jag jobbar numera i Göteborg och bor i Bollebygd, kontakta mig gärna på anders.strinnholm@ub.gu.se

      Radera