tisdag 27 mars 2018

varannan Jerry Roupe, comeback för Janssson & skinka - bordstabletter design Jerry Roupe

Glad påsk med Jerry Roupe´s tuppar på påskbordet!

Inget påskbord vore sig likt utan Jerry Roupe´s tuppar under tallrikarna! Ett textiltryck på finaste linne av det mest delikata slaget, tycker jag. Synd att jag bara har tre i min ägo för det haltar lite vid dukningen, och jag får skarva med något liknande vid min egen plats och även på andra ställen om vi är många. Varannan Jerry kan man säga! Att blanda olika textil kan ofta ge ett kul och inbjudande intryck och förstärka temat vid bordet. Påsken är för mig en glad tillställning och då kan helt plötsligt en påskhare sitta till bords! Jaa, ni vet ju hur mycket jag älskar harar och att jag som barn hade lilla Chicko till låns över en sommar . . . Hans närvaro satte spår för resten av livet 🐇🐇🐇🐰🐰🐰!

Den som vill veta mer om hur jag firar påsk och historien om Chicko kan läsa det här! Tuppar vet jag inte så mycket om mer än att två av dessa herrar kör stereo på högsta volym tidigt varje morgon på ön! Trevligt för den som är morgonpigg!

Lite om Jerry Roupe (1919-2005): Formgivare, grafiker, bokillustratör, reklam-, affisch- och bildkonstnär. Jerry startade sin bana inom grafisk formgivning som bokillustratör och affischkonstnär. Studerade som 16-åring på Tekniska Skolan i Stockholm, men avslutade utbildningen på eget initiativ redan efter en termin. Hon var tidigt målmedveten och ville inte bli ”påverkad” i någon speciell riktning. Under 2:a världskriget träffade hon sin blivande make och de freelansade tillsammans. Genombrottet kom vid en mässa i Köln 1955, då hon vann första pris på en utställning. I slutet av 1950-talet kom det textila området i fokus och ett samarbete med Stildukar i Göteborg inleddes. Hon ritade även mönster till Gamlestaden och Almedahls. Hennes föreställande, stiliserade mönster bestod ofta av blommor, blad och roliga figurer på dukar, löpare, bonader och gardiner. Från 1980-talet fram till sin bortgång arbetade hon mestadels med olja på duk, oftast med abstrakta, färgsprakande motiv. "Tomteparaden" (1960), är ett av hennes många älskade motiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar