torsdag 29 mars 2018

uppe med tuppen - bonad av Kajsa Axelson


Skärtorsdag idag och då kommer jag dragandes med en senapsgul hönsfågel! En kvast vore kanske bättre på sin plats! En vepa/väggbonad, 44*44, med ett textiltryck på finaste linne. My precious . . . och givetvis en av mina påskfavoriter, formgiven av Kajsa Axelson. Maxad ögonfröjd! Jojomensan, visst åkte kvasten fram idag och jag står nu tvehågsen och undrar ... kärring eller häxa ... där går visst meningarna isär. Det kvittar, sak samma för jag, katten, pannan och haren kvastar vidare till mitt tillhåll i Blåkulla! Tvi, tvi, tvi, hasta kvasta! Inte rasta nu! Påsken står ju för dörren bokstavligt talat!

Må alla ha den gladaste påsken i mannaminne! Ät godis så det sprutar ut genom öronen, klä ut er, måla äggen gredelina och umgås! Det ska jag göra med mina nära och kära ... hela påsken ut! 

Lite om Kajsa Axelson (1936--): Textilkonstnär, inredare och mönsterformgivare. Studier 1953-1958 vid gamla Konstfack som låg i Klarakvarteren, som revs  under 1960-talet. Efter avslutade studier arbetade Kajsa Axelson under flera år som frilans med mönster för tryckta textilier, både för beklädnads- och inredningstextil. Hon formgav mönster för Mölnlycke Bomullsspinneri, Borås Wäfveri och för Almedahls mfl. Hon formgav även mattor på uppdrag för mattföretaget Nils Nessim och Gram Taeppefabrikk i Danmark. Hennes första anställning var vid Åtvidabergs arkitektkontor i Stockholm där hon arbetade med textil inredning och som färgsättare för kontor och offentlig miljö. Därefter följde en anställning vid KF:s textilatelje där hon var en av fem formgivare. Avvecklingen av textilindustrin och en allt mer krympande arbetsmarknad gjorde att Kajsa Axelson omskolade sig  till socionom på 1970-talet. Efter pension har hon i huvudsak ägnat sig åt måleri och mönsterformgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar