tisdag 3 april 2018

Solna´s Corona - virkad matta - vintage


Sol ute, sol i sinne och sol i badrummet! Jajamensan, Solnas egen Corona i 70-talets färger! Ett hett  och eftertraktat fynd som jag gjorde härom sisten på en loppis för under hundralappen. En välgjord, fint mönstrad, oanvänd och helt intakt plastmatta. Virkad av plastband "på rulle" som var så poppis på den tiden och med en diameter på 85 färgglada centimeter. Som klippt och  skuren för ett fuktigt golv i ett av Solnas våtutrymmen. Varje gång jag kliver över tröskeln och in i badrummet rusar energierna! Vad det är för plaster i de tunna, följsamma, lite elastiska och nästan outslitliga banden vill jag helst inte veta, Troligtvis skadliga för både miljö, djur och människa. Men eftersom jag återbrukar känns miljösamvetet inte lika tungt och när utgångsdatum blir aktuellt väntar sedvanlig återvinning. Jag får lätt ett värmepåslag av den här mattan och mitt hjärta brinner . . . måste svalka mig . . . på balkongen för där är det fortfarande kallgrader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar