torsdag 5 april 2018

Finlaysons vintagetyg i topp, bra återbruk & handvävning åt folket!


Hoppas alla är glada och nöjda efter påsken. Jag är själaglad för jag körde intervall-fönsterputsning i påskhelgen. Nu är slaget om Lützen definitivt över, och det var svårbesegrat må ni tro! Framöver får vi hoppas på regndroppar istället för snöflingor, men om jag får välja, önskas ingen nederbörd alls av förklarliga skäl. Det blev Finlayson för hela slanten på en stadsloppis i höstas. Ett stormönstrat och lika storslaget bomullstyg i en färgskala som faller mig rakt på läppen! Jag fullkomligt älskar det! Tyget är märkt i stadkanten med KERNI, Finlayson, Plastics works, Made in Finland. Det lilla jag kan läsa mig till på en knackig google-översatt finska, tillverkade Finlayson även plastad textil. Det vill säga, regnkläder, väskor och vaxdukar och i den varugruppen ingick sannolikt det här mönstertrycket. Rapporterna är stora och uttrycksfulla . . . tänk att ha en regnkappa med den mönsterbilden på ryggen! Formgivaren är för mig okänd och det är alltid lika synd att inte kunna ge cred för ett så inspirationsrikt tygmönster. 

Den som vill fördjupa sig i Finlaysons 200-åriga historia, om företaget som är still going, kan göra det här! På Instagram finns Finlayson på @finlayson_est1820.

Här finns också en video om Finlaysons textilåtervinningsprojekt där tygvaror återvinns till mattrasor som sedan vävs till härliga slitstarka trasmattor. Som vävare tycker jag det är toppen! Inte en dag för sent att lyfta vävningen till skyarna, återbrukstanken, dess fördelar ur miljösynpunkt och inte minst upplevelsen att utöva ett traditionellt hantverk! Mer magisk handvävning åt folket!

Lite om Finlayson: Fabriken grundades 1820 av den skotske ingenjören James Finlayson utanför Tammerfors. 1951 startar Finlayson en ateljé i Forsby där tusentals tygmönster skapas. Finlayson tillverkar sina första påslakan 1963. Nyheten kallades också “täckpåse” och “sömnpåse” . . . och ett sådant skulle jag behöva just nu eftersom sopbilarna hållit mig vaken halva natten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar