torsdag 26 april 2018

fredsduvor i tryck på linnelöpare - textil signatur BR



Textiltryck, 16*120, formgivet av Britta Rendahl, Jobs, 1960.

Jag har forskat som en tok kring den här fina linnelöparen med ett mönster ritat av signaturen BR. Vem är det som kan ligga bakom de vackert formgivna duvorna? Dessvärre har jag inte funnit något tillfredsställande svar. Under mitt letande har jag även stött på den med röd botten. Troligtvis är löparen såld på metervara eftersom den är handfållad i kortändarna. Mönstret är tryckt på väldigt fint vävt linnetyg av en tillverkare som jag heller inte har en aning om. Någon som kan ge mysteriet en lösning? Det vore så fantastiskt roligt att få ett ansikte bakom signaturen. Fredsduvor ... det kan världen inte få för många av i dagsläget, eller hur? Peace, love and understanding vore inte alls så dumt ... Gångbart!

Jag hade funderingar om det kanske kunde vara Britta Reich-Eriksson (som ogift Britta Reich), men jag har inte fått det bekräftat. Därom är tvivlen många än så länge. Men någon annan vet kanske bättre! Tacksam för tips!

Ett ovärderligt tips som fick mitt hjärta att klappa mer än vanligt, kom från Anna Lindqvist. Signaturgåtan fick som i ett trollslag en lösning. Bakom signaturen BR döljer sig Britta Rendahl och Anna kunde också berätta att mönstret är tryckt hos Jobs 1960. Jag tackar och bockar djupt och är oändligt tacksam över tipset. Stort tack, Anna! Gå gärna in och läs hennes blogg Tryckt till Jul som hon driver tillsammans med Marie Odenbring. Boken med samma namn som de två är medförfattare till är såklart ett måste i bokhyllan! Allt handlar givetvis om textiltryck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar