torsdag 10 maj 2018

livet leker, balkonghappening & textiltryck "Blad" av Gunilla Ahlqvist Noelscher



Hela naturen är på väg att spricka ut och sist ut bland våra lövträd är eken. Å andra sidan lämnar den "sist in" också på hösten. På grund av det kalla havsvattnet är våren lite mer trögstartad i skärgården. Försiktigt tvekar den och dröjer sådär en två veckor i jämförelse med staden. Det gör att jag får våren i repris varje år. Faktiskt varje gång jag förflyttar mig mellan dessa platser, och några längre avstånd är det inte tal om, cirka 6 mil från dörr till dörr. Det är häftigt! Den reflektionen har jag texilformgivaren Gunilla Ahlqvist Noelscher att tacka för idag! Tyvärr vet jag inte mycket om henne som mönsterformgivare. En ledtråd är att gardinen är märkt med VDN (Varudeklarationsnämnden) och den märkningen förekom under åren 1951-73 vilket innebär att mönstret "Blad" är tryckt före 1974 på Borås Wäfveri. Jag gissar själv på 1960-talet, men rätta mig gärna om jag har fel. För övrigt en storfavorit hos mig! En tillika storfavorit och säsongs-happening är det stora balkongfixet. Sandupptagningen är klar och nu attans är det dags, för i helgen väntas 🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞 från en klarblå himmel! Livet leker!

Gunilla Ahlqvist Noelscher har även formgivit tyget "Tjärn" för TUPPEN TEXTIL SWEDEN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar