tisdag 10 juli 2018

små textila berlocker - textiltryck av Gocken Jobs - Jobs Handtryck

Liten duk i bomull, 27*27, med textiltryck av Gocken Jobs.

En fin liten duk med tryck i, av en av grundarna till Jobs Handtryck, Gocken Jobs. "Snygg färg", sade maken och lämnade därutöver inga kommentarer. Punkt. Men han förstår ju inte vidden av det hela, tröstar jag mig med. Tack och lov gör alla ni det som läser min blogg och följer mig på Textilkraft på Instagram. Att jag hejar på Jobs Handtryck som ett av få kvarvarande svenska textiltryckerier är det ingen tvekan om. Små textila berlocker . . . vilken textilskatt!

Lite om Hanna Ingrid Elisabeth Gocken Jobs (1914-1995): Svensk keramiker, illustratör och mönstertecknare. Född i Falun, Dalarna. Studier vid Högre Konstindustriella Skolan (1935), keramikutbildning i Danmark och grafikstudier i Stockholm. Hon producerade främst kakelplattor, ovala skålar och skulpturala föremål. Under 1950-talet börjar Gocken formge mönster lämpade för textiltryck tillsammans med sin bror Peer Jobs och hans hustru Harriet. Jobs Handtryck i Leksand startade 1944 och verksamheten med handtryckta textilier pågår fortfarande. Gocken Jobs konstnärliga kvarlåtenskap finns sedan 2009 i Nationalmuseums arkiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar