torsdag 17 januari 2019

mönsterlycka - Tom Hedqvist i orientaliskt mönsterlandskap




Mot Orientens mönsterlandskap idag! Barntäcket i lappteknik, där kreativitet, inspiration, variation, färgval, material och funktion blir till en enda smältdegel, är så in i bomben charmigt. Det känns gemytligt liksom. Många olika mönster skapar en helt ny mönsterbild. Jag önskar så, att jag finge träffa personen som suttit vid symaskinen. Att få höra hur tankarna vandrat, till vem, varför just de tygerna och mönstren, när, var och varför just så. Kreativiteten och tillfredsställelsen i skapandeprocessen finns i varenda stygn! Hop-plocket av textilierna är extra intressant tycker jag, och skapar mycket fantasier. De har en historia, en historia som kan bli än längre om viljan finns. Täcket slumpades bort till mig för ett skamligt lågt pris på loppis. Den lilla stora skapelsen räddades från brännbar containerdöd och ska i år få ett nytt användningsområde på en härlig plats i röda rummets fåtölj. Och då i gott sällskap med "Sippruta", formgivet av Tom Hedqvist för IKEA:s första PS kollektion 1995. Nytrycket ingår i kollektionen GRATULERA (1990-2000) med favoriter från förr och i begränsad upplaga under 2018/19. Hela kollektionen är en tre-stegs-raket med gamla godingar från 1950-1960, 1970-1980 och 1990-2000, framtagen för att fira IKEA:s första 75 år. Simpel vimpel, japp å jäpp, då återstår för mig att önska alla en skön januarihelg och jag, jag fortsätter fantisera om mina orientaliska kakelplattor ... i tyg!

Lite om Tom Göran Tage Hedqvist (1948--): Svensk mönsterformgivare, grafisk designer, lärare/rektor, reklamman. Uppvuxen i Stockholm. Fadern var konstnär och modern arbetade som modetecknare. Studier vid Beckmans Designskola, reklamlinjen 1969-72, som följdes av arbete inom reklambyråbranschen, bla på Arbmans och Hall & Cederqvist. 1990 startade han sin egen reklambyrå, FGH. Ett av uppdragen blev att rita Arlas mjölkpaket 1991. Medlem i 10-gruppen från starten 1970 till 2015. Parallellt med 10-gruppen har han arbetat som lärare/rektor, konstnärlig ledare på Orrefors Glasbruk och som museichef vid Röhsska Museet i Göteborg, 2013-2015. 1994 utsågs Tom till professor i grafisk design på Konstfack. Under 2000-2013 var han rektor för Beckmans Designhögskola. Numera arbetar Tom som frilans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar