torsdag 14 mars 2019

hot spices i Perssons kryddskåp - Astrid Sampe Linnelinjen 1955


Vad har Persson egentligen i sitt kryddskåp? En och annan kryddburk kanske har passerat bäst-före-datum sedan 1955! Glad såsom fågeln blev jag när jag hittade linnehandduken som Astrids Sampe formgivit i ytterligare en färgställning eftersom jag sedan tidigare har en blå/vit. I väldigt fint skick dessutom. Mönstret fick namnet efter Signe Persson-Melins kryddburkar i keramik med lock av kork. I ett samarbete mellan Astrid och Marianne Nilsson kom NK:s "Linnelinjen" 1955. Det var Textilkammarens stora revolutionerande serie för köket och matbordet, där handduken ingick, och visades på bostadsutställningen i Helsingborg - H55. Nya tryckta mönster, färger och modeller blev en dundersuccé i de svenska köken. Med all säkerhet kommer ingen av mina handdukar i bruk så länge de är i min ägo. Jag vårdar och vakar över dem ömt som ni förstår. Astrid vände upp och ner på de svenska linneskåpen och vi fick en helt ny stil på kökstextil!

Mitt eget kryddskåp och tillika skafferi innehållande inte bara kryddor utan diverse andra torrvaror är också i stort behov av en grundlig översyn. Där finns säkert grejer som bör ha sett soppåsen för länge sedan och hua om de har fått rörliga delar - då dör jag! Hemska tanke. Såklart skulle det ha blivit gjort i förrgår ... men nu har Persson fått mig på andra tankar!

Astrid Sampe - kvinnan som formgav 50-talet!

Lite om Astrid Sampe (1909-2002): Uppvuxen i Stockhom. Studier vid Konstfack i Stockholm och Royal College of Art i London. 1937 började Astrid som textilformgivare på NKs Textilkammare och året därpå hade hon avancerat till chef för Textilkammaren. En tjänst som hon innehade till 1971 då den lades ner. Astrid Sampe är upphovskvinnan till Textilkammarens stora satsning "Signerad Textil" 1954 och "Linnelinjen" 1955. De första Sampe-textilierna visades i en interiör av arkitekten Elias Svedberg på världsutställningen i Paris 1937. Tillsammans med några andra svenska inredningar blev den upphovet till begreppet "Swedish Modern" som något år senare lanserades som inredningsstil i USA och England. Swedish Modern var något nytt - blonda, luftiga rum med trivsel, bekvämlighet och färgglada textilier. Som amerikanarna uttryckte det "The style of today". Astrid ritade själv ett stort antal mönster under sin tid på Textilkammaren, och när den lades ner 1971 öppnade hon en egen studio och fortsatte formge mönster och inredningstextil. Hon har gjort lågmälda basmönster till stora ridåtryck som "Modulor". Uppvuxen under funktionalismen har hon nästan uteslutande ritat geometriska mönster. Hennes styrka har varit att skapa textilier som ansluter till rummets arkitektur, förstärker helheten utan att dominera. Mönster: Versailles, Windy Way, Kökstrivsel för Klässbols med flera. Astrid Sampe har betytt oerhört mycket för textilkonstens utveckling i Sverige. Hon var kvinnan som formgav 50-talet! Dotter till Astrid Sampe är Monica Sampe (gift Backström).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar